Voorraadbeheer metalen

Het aluminium-model

Het model voor aluminium is het basismodel. Het neemt de beschikbare voorraad (primair en secundair), de stock (inclusief de stadsmijn) en de vraag naar aluminium in de Vlaamse economie en de huishoudens (vanuit consumptieperspectief) in beschouwing.

Aluminium in Europa

Aluminium is het belangrijkste non-ferroxmetaal in de huidige maatschappij. De belangrijkste toepassingen zijn transport, gebouwen en machines en toestellen. Aluminium wordt vaak gebruikt (>75%) in producten en goederen met een middellange tot lange levensduur: 12-15 jaar voor transport, 20 jaar en langer voor bouw en engineering toepassingen. Een beperkte hoeveelheid (16%) wordt gebruikt in toepassingen met een korte levensduur (<1 jaar), met name verpakkingen.

De huidige recyclagegraad voor aluminium varieert afhankelijk van de toepassing. In Europa varieert deze recyclagegraad tussen 34% en 62% voor drankblikjes tot 95% voor bouw en transport toepassingen.

Aluminium komt vooral voor in legeringen en in verschillende vormen: gegoten of bewerkt. Afhankelijk van de vorm is een andere legering van toepassing en dit heeft ook zijn effect op de recyclage. Daarnaast zijn bij aluminium ook kortcyclische toepassingen zoals drankblikjes relevant. Ook dit heeft een impact op de recyclagepercentages. Kortom, het is een waardevol metaal dat interessant is om te recycleren.

Aluminium werd gekozen om het rekenmodel te testen omwille van het belang ervan in de economie en de hoeveelheid gegevens die hierover beschikbaar zijn.
Voor meer informatie kunt u de studie literatuuronderzoek kritieke materialen raadplegen. Het rapport geeft een overzicht van de metalen die in beschouwing werden genomen voor deze studie.
 

Het aluminium-model

Het model voor aluminium is het basismodel. Het neemt de beschikbare voorraad (primair en secundair), de stock (inclusief de stadsmijn) en de vraag naar aluminium in de Vlaamse economie en de huishoudens (vanuit consumptieperspectief) in beschouwing.
Het model berekent voor Vlaanderen onder andere:

  • hoe de aluminiumconsumptie verloopt;

  • hoeveel aluminium vrijkomt, gerecycleerd wordt en waar de grote lekstromen zitten;

  • hoeveel stock er zit in het Vlaams systeem;

  • hoeveel beschikbare voorraad er wereldwijd is;

  • ...

Hier vindt u de algemene uitleg over het model en een interactieve grafiek van het model.

Scenario's uit het aluminium-model

Op basis van gegevens uit 2015 voorspelt het model het verloop van aluminium op basis van een aantal parameters.
Enkele parameters in het basismodel zijn dynamisch om verschillende situaties te modelleren. U kan deze zelf aanpassen in de infografiek:

  • de impact van de sectoren waar aluminium gebruikt wordt

  • gebruikscenario's (voor het consumptiegedrag)

  • beleidscenario's

Hieronder bespreken we twee fictieve voorbeelden van een type beleid dat u zelf kan modelleren met het model.

Ecodesignbeleid

Bij een "ecodesign" beleid wordt aluminium vervangen of gesubstitueerd door een ander metaal. Opgelet! De CO2-impact van het substituut telt niet mee in het model. Bovendien focust het beleid op de levensduurverlenging van aluminiumbevattende producten.
Aannames in het model:

  • gebruikscenario: extrapolatie trend sinds 1950

  • beleidscenario: substitutie van 10% voor alle toepassingen, levensduurverlenging tot 50 jaar voor bouwtoepassingen, 15 jaar voor transport, auto's en lichte vracht, 40 jaar voor transport en overige toepassingen en 30 jaar voor engineering toepassingen

Een ecodesignbeleid zorgt voor een afname van de aluminiumbehoefte met 20%.

Het aandeel van de aluminiumbehoefte dat wordt ingevuld met aluminiumrecyclaat neemt beperkt toe: in 2030 evolueert dit van 37,5% in het basisscenario naar 41% bij het ecodesignbeleid. Dit aandeel blijft in de toekomst hetzelfde. De aandelen in de verschillende scenario's zijn nagenoeg hetzelfde. Dit komt doordat bij het ecodesignbeleid minder aluminium in gebruik wordt genomen waardoor er ook minder aluminium beschikbaar is voor recyclage. Daarom heeft een ecodesignbeleid geen significant effect op het aandeel van de aluminiumbehoefte dat kan worden ingevuld door aluminiumrecyclaat. Het ecodesignbeleid heeft wel een positief effect op de absolute hoeveelheid aluminium die gebruikt zou worden.

Recyclage- en inzamelbeleid

Bij een dergelijk beleid zijn de recyclage- en inzamelpercentages hoger dan in het basisscenario. De inzamelpercentages geven weer hoeveel van de producten die aluminium bevatten, worden ingezameld. Er zijn namelijk altijd producten, zoals autowrakken, die nooit tot een inzamelpunt geraken. Het recyclagepercentage is het percentage van de ingezamelde producten dat wordt gerecycleerd.

Aannames in het model:

  • gebruikscenario: extrapolatie trend sinds 1950

  • beleidscenario: inzamelgraad van 80% voor transport, engineering en andere; recyclagegraad van 95% voor ander transport en 99% voor engineering

De helft van de aluminiumbehoefte kan worden ingevuld met gerecycleerd aluminium als we meer recycleren en inzamelen. In 2010 kan aan ongeveer een derde van de vraag naar aluminium beantwoord worden met gerecycleerd aluminium. Bij een hogere inzamel- en recyclagegraag voor transport, engineering en overige toepassingen kan tot ruim de helft (54%)  van de jaarlijkse behoefte worden ingevuld met gerecycleerd aluminium.

Team Onderzoek en Monitoring