Het koper-model
Koper in Europa
Een belangrijk aandeel van het koper wordt gebruikt in de transportsector voor o.a. radiatoren, remmen en bedrading in de motor. Een wagen bevat gemiddeld 28 kg koper. Door de toename van elektronische componenten in wagens is ook het gebruik van koper in wagens toegenomen.
Omwille van zijn geleidende eigenschappen wordt koper ook gebruikt in tal van elektrische toepassingen zoals stroomcircuits en elektrische apparaten zoals televisies, computers e.d. Bovendien wordt koper veel gebruikt in computerchips ter vervanging van aluminium en in de bedrading van telecommunicatie. 50% van het koper wordt gebruikt in dergelijke toepassingen met een middellange levensduur (< 15 jaar).
Het tweede belangrijkste deel van het gebruik van koper vinden we in de bouwsector in bedrading, buizen, stopcontacten, schakelaars en sloten. Een gemiddeld (nieuw) huis bevat minstens 200 kg koper. Ruim 40% van het koper wordt gebruikt in toepassingen met een lange levensduur (> 30 jaar).
Koper wordt als koper zelf en in combinatie met andere metalen gebruikt. Maar het wordt niet gebruikt in toepassingen met een korte levensduur.
Het koper-model
Na het basismodel met aluminium werd het rekenmodel, dat OVAM liet ontwikkelen, gebruikt voor koper. Dit omwille van het economische belang en de schaarsheid van koper. Het model neemt net zoals bij de case aluminium de beschikbare voorraad (primair en secundair), de stock (inclusief de stadsmijn) en de vraag naar koper in de Vlaamse economie en de huishoudens (vanuit consumptieperspectief) in beschouwing.
De algemene uitleg over het model vindt u hier.
Vlaams koper-model: elektrische en elektronische apparaten (EEA)
Kopergebruik in de wereld: ontginning en stocks & flows - detail
Team Onderzoek en Monitoring
- Adres
- Stationsstraat 110
2800 Mechelen
Route en bereikbaarheid