Webinar duurzame mode: Impact van de nieuwe EU-textielstrategie

De EU-strategie wil onder meer inzetten op een duurzamere modesector door de wetgeving met betrekking tot de productie en consumptie van textiel aan te passen. Er komen nieuwe ontwerpeisen, een regelgeving voor greenwashing, regels om overproductie en overconsumptie tegen te gaan en andere initiatieven die een grote impact zullen hebben op modebedrijven.
Algemeen kader en implementatie
Sofie Bouteligier (hoofd van de International Policy Unit bij OVAM) lichtte het algemene kader en de implementatie van de textielstrategie toe.
Nieuwe ecodesign vereisten
Bérénice Huet (FOD Volksgezondheid) ging in op de strategie met betrekking tot de nieuwe ecodesignvereisten.
Regulering van greenwashing
Davy Liebens (FOD/ Economie) had het over de (controles op de) regulering van greenwashing. Hij werkt als inspecteur-auditeur bij de Belgische Economische Inspectie binnen de eenheid Internettoezicht, waar hij de handhaving van de consumentenrechten op het internet controleert. In die rol analyseert hij dus onder meer de websites van modebedrijven om na te gaan of zij zich niet schuldig maken aan oneerlijke handelspraktijken. Sinds 2021 wordt daarbij ook aandacht besteed aan greenwashing, en recent zijn zo al heel wat Belgische modebedrijven aan een audit onderworpen.
Team pers & communicatie
- Adres
- Stationsstraat 110
2800 Mechelen
Route en bereikbaarheid - Telefoon
- 015284140