Onze prestaties
Opvolging van het bodem- en afvalbeheer
De OVAM is de overheidsinstantie die bevoegd is voor een aantal onderdelen van het bodem-, afval- en materialenbeheer. In die hoedanigheid leverden we 264 564 bodemattesten af, gaven we advies over 656 milieuvergunningen, en beoordeelden we 2725 oriënterende en 349 beschrijvende bodemonderzoeken.
Cijfers klantenbeheer
Met vragen over bodem, asbest, afval- en materialenbeheer en algemene diensten kunt u terecht op onze dienst klantenbeheer. Sinds juli 2023 zijn onze nieuwe telefonische openingsuren: 10-12 uur en 14-16 uur.
In 2023 ging 63 % van alle telefonische oproepen over bodemvragen, 15 % over asbest en 22 % over andere onderwerpen. 87 % van particuliere oproepen en 94 % van de oproepen door een notaris of makelaar werden volledig binnen het team afgehandeld.
De bodemvragen komen vooral van de notaris en vastgoedmakelaar en hebben betrekking op de bruikbaarheid van het bodemattest en de verplichtingen bij overdracht. We ontwikkelden een hulptool waarin de notaris, vastgoedmakelaar of burger kan nagaan of een afgeleverd bodemattest bruikbaar is in het kader van een voorgenomen overdracht.
In 2023 heeft de OVAM samengewerkt met de Vlaamse infolijn om vragen afkomstig van de burger die handelen over asbest op te nemen. Daar werden bijna 1000 vragen ondervangen. Zowel de OVAM als de Vlaamse infolijn ervoeren deze samenwerking als zeer positief. Omdat het aantal telefoons in de tweede jaarhelft van 2023 beperkt was, neemt het team klantenbeheer deze vragen vanaf 2024 terug op.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
VOKA-charter
Restafval per medewerker
In 2023 bedroeg de hoeveelheid restafval per medewerker 11,2 kg, ongeveer evenveel als in 2022. Daarmee halen we alvast de Vlaamse doelstelling uit het ‘Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval': een reductie van 15 % t.o.v. 2013. In 2023 werd het nieuw uitvoeringsplan, ‘Lokaal Materialenplan’, goedgekeurd met een nieuwe Vlaamse doelstelling: we wensen in Vlaanderen tegen 2030 een reductie van het bedrijfsrestafval te behalen van 30 % ten opzichte van 2018. We legden onszelf dezelfde doelstelling op. Onderstaande grafiek toont dat we in 2023 al in de buurt komen van die doelstelling.
Fairphone
In het najaar van 2022 hebben we een proefproject opgestart met een twintigtal Fairphones. In 2023 (na drie en zes maanden) hielden we een tevredenheidsenquête. Daaruit bleek dat de medewerkers in het algemeen meer tevreden zijn met de Fairphone dan met het vorige smartphonemerk.
De directieraad besliste op basis van de evaluatie om het aantal Fairphones te verhogen en het gebruik te promoten. Na twee jaar zal een nieuwe evaluatie plaatsvinden. Daarnaast onderzoekt het team ICT de mogelijkheden om refurbished smartphones aan te kopen. Ze gaan ook na bij collega-entiteiten wat zij doen om gebruikerstevredenheid te verhogen.
Sportlabel
Cijfers MVO
Sinds 2023 houden we enkel rekening met het relatief verbruik
Team Pers en Communicatie
- Address
- Stationsstraat 110
2800 Mechelen
Route and accessibility