Nieuwsflits: asbestattest verplicht vanaf 23 november 2022
Het is zover: de datum voor de invoering van het asbestattest is gekend. Vanaf 23 november 2022 moet er bij elke overdracht van een pand gebouwd voor 2001 een asbestattest overhandigd worden aan de koper.
Op 22 april 2022 zijn de ministeriële besluiten die nodig zijn om het asbestattest van start te laten gaan gepubliceerd. De invoering van het asbestattest treedt zeven maanden na deze publicatie in werking. De verplichting geldt voor elke overdracht waarvan het compromis of de verkoopsovereenkomst ondertekend wordt vanaf 23 november 2022.
Asbestdeskundigen
Gecertificeerde asbestdeskundigen inventarisatie krijgen vanaf de zomer toegang tot de databank asbestinventarisatie van de OVAM. Dan kunnen ze starten met de asbestinventarisaties voor de asbestattesten. Zo kunnen verkopers ruim op tijd een inventarisatie voor een asbestattest laten uitvoeren.
Kandidaat-asbestdeskundigen moeten zich eerst laten certificeren bij een erkende certificatie-instelling asbest. Dit kan pas na het volgen van een verplichte opleiding bij een certificatie-instelling en het slagen in het examen bij de door de OVAM aangestelde examenbeheerder. De kandidaat-certificatie-instellingen asbest kunnen hun erkenningsaanvraag indienen vanaf woensdag 27 april 2022 (vijf dagen na de publicatie van de ministeriële besluiten).
Blijf op de hoogte over de erkenning van de certificatie-instellingen en de organisatie van de examens voor de kandidaat-asbestdeskundigen via onze website.
Team pers & communicatie
- Adres
- Stationsstraat 110
2800 Mechelen
Route en bereikbaarheid - Telefoon
- 015284140