Hoe vraag ik een bodemattest aan?
Hoe vraag ik een bodemattest aan?
Ik vraag een bodemattest aan voor:
- Webloket bodemattestaanvragen
- Vastgoedinformatieplatform (VIP)
- Webformulier aanvraagformulier bodemattest voor openbaar domein
Perceel
X
/
Deel van een perceel
/
/
Openbaar domein
/
X
Afleverwijze
Digitaal
Per post
Via het webloket bodemattestaanvragen (tot en met 31 december 2025)
Via het webloket bodemattestaanvragen kunt u een bodemattest aanvragen voor:
- een kadastraal perceel;
- een deel van een kadastraal perceel door:
- het deel zelf in te tekenen;
- een shape-file op te laden;
- een bestand met XY-coördinaten op te laden.
- meerdere kadastrale percelen (bulkaanvraag op basis van de perceelnummers).
De aanvraag en de aflevering verloopt volledig digitaal.
De betaling gebeurt volgens een winkelmandmodel. In het winkelmandmodel vindt u twee betalingsopties:
- voor een particulier of een onderneming: eenmalige betaling via bancontact;
- voor een onderneming: betaling door domiciliëring. De aanvrager moet de domiciliëring eenmalig instellen. Nadien kunt u bodemattesten aanvragen zonder de bankkaartcode telkens opnieuw in te geven.
U kunt het bodemattest na de verwerking van uw aanvraag in het webloket raadplegen en downloaden als pdf, evenals de debetnota en de creditnota. Het bodemattest wordt dus niet via de post verzonden. Als u bij de aanvraag een e-mailadres opgaf, ontvangt u het bodemattest ook per mail. Wanneer de aanvraag over minder dan 10 gronden gaat, ontvangt de aanvrager de bodemattesten als zip-bestand.
In het webloket kunt u geen bodemattest aanvragen voor een openbaar domein.
Vanaf 1 januari 2026 zal de aanvraag van een bodemattest uitsluitend via VIP verlopen. Het zal dan niet langer mogelijk zijn om een bodemattest aan te vragen via het webloket bodemattestaanvragen. Tot en met 31 maart kunt u de bodemattesten die via dit webloket werden aangevraagd, blijven raadplegen via ‘Alle aanvragen’. Als u deze bodemattesten langer wenst te bewaren, dan raden wij u aan deze te downloaden.
Via het vastgoedinformatieplatform (VIP)
Via het Vastgoedinformatieplatform (VIP) kunt u ook het bodemattest aanvragen. Vastgoedmakelaars kunnen dit via hun eigen toepassing RealSmart (ORIS/CIB), notarissen via iBot (FedNot).
Momenteel is het enkel mogelijk om een aanvraag in te dienen voor een volledig perceel.
Vanaf 1 januari 2026 zijn ook de aanvragen voor een deel van perceel en openbaar domein via VIP mogelijk.
Informatie over de kostprijs en het aanvraagproces vindt u hier.
Via het webformulier aanvraagformulier bodemattest voor een openbaar domein (tot en met 31 december 2025)
Denk eraan om voor een openbaar domein zeker het kadastraal plan toe te voegen waarop het openbaar domein is weergegeven. Op het kadastraal plan moeten ook de omliggende kadastrale percelen zichtbaar en benoemd zijn, evenals de Lambertcoördinaten van de overeenstemmende hoekpunten.
Als het Grondeninformatieregister voor het aangevraagde deel van openbaar domein geen gegevens bevat, dan levert de OVAM een bodemattest af per sectie, of bij gebrek aan indeling per sectie, per afdeling.
Als het Grondeninformatieregister voor het aangevraagde deel van openbaar domein gegevens bevat en deze gegevens gelden voor het volledige aangevraagde deel, dan levert de OVAM één bodemattest af. Indien de gegevens verschillend zijn voor verschillende delen van het gevraagde gebied, moeten deze delen opgesplitst worden; dan ontvangt u per deel een bodemattest.
Ook bij een combinatie van een deel zonder en met informatie uit het Grondeninformatieregister, maakt de OVAM minstens 2 bodemattesten op.
Als er meerdere bodemattesten opgemaakt worden, contacteert de OVAM u en vraagt zij om een bijkomend bedrag over te schrijven. Dit bedrag hangt af van het aantal bijkomende bodemattesten.
Via het aanvraagformulier bodemattest (op papier)
Kostprijs
De kostprijs van een bodemattest bedraagt 67 euro voor een volledig kadastraal perceel en 269 euro voor een deel van een kadastraal perceel (vanaf 1 juni 2025). Voor gronden zonder perceelnummer is de kostprijs ook 67 euro voor aaneensluitende delen grond binnen dezelfde kadastrale afdeling en sectie.
In de periode waarbij het mogelijk is een bodemattest aan te vragen via zowel het OVAM webloket als het Vastgoedinformatieplatform (tot 31/12/2025) wordt een platformvergoeding van €0,10 aangerekend bij een aanvraag via het Vastgoedinformatieplatform.
Vanaf 01/01/2026 is het enkel mogelijk om via het Vastgoedinformatieplatform een bodemattest aan te vragen en te raadplegen. Vanaf dan geldt een platformretributie van €5 per bodemattest.
Volgens artikel 217 van het VLAREBO wordt het bedrag van de retributie voor het bodemattest jaarlijks aangepast op basis van de evolutie van de gezondheidsindex. De volgende aanpassing gebeurt op 01/01/2027.
Aflevertermijn van de bodemattesten
Zijn er wel gegevens bij de OVAM gekend dan wordt het bodemattest binnen de 60 kalenderdagen afgeleverd.
Om even stil bij te staan
- Voor u een bodemattest aanvraagt, kijkt u best even na of de notaris, bemiddelaar, koper of erkend bodemsaneringsdeskundige dat nog niet deed. Zo voorkomt u een dubbele aanvraag en onnodige kosten.
- Hebt u een risicogrond? Dan bent u verplicht om eerst een oriënterend bodemonderzoek uit te voeren. Het heeft dus geen zin om vooraf een bodemattest aan te vragen.
- De OVAM levert geen bodemattesten voor ’prekadastrale’ percelen. Wat zijn prekadastrale percelen? Sinds enige tijd is het verplicht om voorafgaand aan de verkoop van een deel van een perceel, of bij de splitsing, samenvoeging of verkaveling van één of meerdere percelen een duidelijk afbakeningsplan, opgesteld door een landmeter, aan de AAPD (Algemene Administratie voor Patrimoniumdocumentatie, ook gekend als ‘het kadaster’) te bezorgen. De AAPD kent dan een referentienummer toe aan het plan. Dit referentienummer wordt in de notariële verkoopakte opgenomen. Deze werkwijze wordt de prekadastratie genoemd.
De AAPD maakt de gereserveerde perceelsidentificatie aan in afwachting van de creatie van het nieuwe kadastraal perceel. De FOD financiën kadastreert de gereserveerde nummers nadat zij de akte verwerkt. De verwerking kan enkele maanden duren. Zolang bestaan deze nummers officieel nog niet. U kunt van deze percelen dan ook geen kadastrale plannen ontvangen.
Ook interessant voor u
Team klantenbeheer - bodem
- Adres
- Stationsstraat 110
2800 Mechelen
Route en bereikbaarheid - Telefoon
- 015/284.458