Het asbestattest

Klacht over een asbestattest, asbestinventarisatie, asbestdeskundige of certificatie-instelling

Responsive Image

Heeft u een klacht over een asbestattest of de inventarisatie, spreek dan eerst de asbestdeskundige aan die de inventarisatie heeft uitgevoerd. Ook wanneer u vragen heeft over de inhoud van uw asbestattest kan u bij deze asbestdeskundige terecht. Wanneer een gesprek met de asbestdeskundige geen oplossing biedt, kunt u dit doorgeven via dit klachtenformulier.

De certificatie-instellingen controleren de kwaliteitsvolle werking van de asbestdeskundigen. Zij behandelen daarom de klachten over de asbestattesten en de asbestdeskundigen. Heeft u echter een klacht over een certificatie-instelling, bijvoorbeeld over hoe ze uw klacht over een asbestattest behandelde, dan kan u dat ook via dit klachtenformulier doorgeven.


Waarvoor dient dit formulier? 


Met dit formulier kunt u een klacht indienen over:
  • de correctheid van een asbestattest
  • de manier waarop de inventarisatie voor een asbestattest werd uitgevoerd
  • een gecertificeerde asbestdeskundige inventarisatie
  • een erkende certificatie-instelling asbest
Oplossen van louter contractuele of commerciële geschillen is geen bevoegdheid van de OVAM of de certificatie-instellingen die de klachten behandelen. Voor juridisch advies kunt u bijvoorbeeld terecht bij de wetswinkel of de Commissie Juridische Bijstand. 

Wie ontvangt dit formulier? 


De OVAM bezorgt uw klacht aan de certificatie-instelling die verantwoordelijk is voor de kwaliteitscontrole van de asbestdeskundige. Ook als uw klacht gaat over een certificatie-instelling, dan zal de betrokken certificatie-instelling zelf de klacht behandelen. De behandeling van de klacht gebeurt wel door personen die niet betrokken zijn bij het onderwerp van de klacht. 

Wat is de rol van de OVAM?
De OVAM houdt toezicht op de werking van de certificatie-instellingen. Ze neemt elke klacht ernstig en verwacht dan ook dat de certificatie-instellingen de klachten grondig onderzoeken. De OVAM voert daarom steekproefsgewijze controles uit van de door de certificatie-instellingen behandelde klachten. Jaarlijks onderwerpt ze de certificatie-instellingen ook aan een volledige audit. 
 

Welke gegevens bezorgt u ons?

De klacht mag niet anoniem zijn. Persoonsgegevens van de indiener van de klacht worden omwille van privacy-redenen niet gedeeld met andere partijen.
Om uw klacht aan de juiste certificatie-instelling te kunnen bezorgen en voor een vlotte behandeling van de klacht hebben we bepaalde gegevens nodig. Neem dus voldoende informatie op in dit formulier.

Om uw klacht over een asbestattest of een asbestinventarisatie door te geven, hebben we het uniek nummer van het asbestattest nodig. Dat nummer vindt u terug op het attest zelf. De eigenaar van een woning kan het attest digitaal raadplegen via de woningpas.
Heeft u dit nummer (nog) niet? Dan kan u het adres of perceelnummer van de locatie doorgeven, voor een appartement ook een busnummer.

Om een klacht over een asbestdeskundige door te geven, hebben we van het asbestdeskundige bedrijf de officiële bedrijfsnaam, het KBO-nummer of het nummer van het procescertificaat nodig. 
Deze gegevens vindt u terug op het voorblad van het asbestattest. Is het asbestattest nog niet afgeleverd? Dan kan u het adres of perceelnummer van de locatie doorgeven. 

Om een klacht over een certificatie-instelling door te geven, hebben we van de naam van de certificatie-instelling nodig. Die vindt u terug in de communicatie die u met hen voerde.
 
Wat mag u verwachten?  

Bij een klacht over de kwaliteit van een asbestattest controleert de certificatie-instelling of de deskundige fouten beging bij het opstellen van het asbestattest. Na de controle ontvangt u van de certificatie-instelling een mail met de conclusie over de door u opgesomde mogelijke fouten. Ze zal u ook laten weten of de deskundige het asbestattest moet aanpassen.

Wanneer ontvangt u een antwoord?  


Binnen de 10 kalenderdagen contacteert de certificatie-instelling u. Ze kunnen dan bijkomende informatie opvragen of u uitleggen hoe ze de klacht gaan onderzoeken. 
Binnen de 30 kalenderdagen ontvangt u een antwoord of beslissing over de klacht. Deze termijn kan mits motivatie eenmalig met 30 kalenderdagen worden verlengd. U wordt hiervan op de hoogte gebracht voor het verstrijken van de oorspronkelijke termijn.

Gaat het om een klacht over de certificatie-instelling? Dan geldt er een andere termijn. 
Binnen de 21 kalenderdagen na het indienen van de klacht stelt de CI een oplossing voor de afhandeling voor aan de indiener van de klacht.
 

Waarvoor dient dit formulier niet?


U kunt hier niet terecht met vragen over veilig beheer of verwijderen van asbest. 
Daarvoor kunt u terecht op de website van de OVAM www.asbestinfo.be.

U kunt hier niet uw asbestattest raadplegen. 
De eigenaar van een woning of gebouw kan het attest digitaal raadplegen via de woningpas.

U kunt hier geen milieuklachten melden. 
Wanneer u een asbestincident wil melden, kunt u terecht bij de lokale milieudienst of bij de politie. Meer informatie vindt u hier: Een incident melden - OVAM

U kan hier ook niet terecht voor klachten over:
  •  asbestinventarissen die werden opgesteld door een deskundige die geen gecertificeerde asbestdeskundige inventarisatie is
  •  asbestinventarissen die niet werden opgesteld voor het asbestattest, vb. beheersinventaris voor FOD WASO, asbestinventaris in een sloopopvolgingsplan, …