Tijdens de legislatuur 2020-2025 werd de mogelijkheid van een systeem voor digitaal statiegeld geëvalueerd; dit in opvolging van een beslissing van de Vlaamse regering op 23 december 2022 om in 2025 een statiegeldsysteem in Vlaanderen/België te introduceren. Daarbij werd op het terrein nagegaan of het digitale statiegeldsysteem kon voldoen aan de voorwaarden uit de conceptnota Vlaamse regering inzake de invoering van een statiegeldsysteem in Vlaanderen.
Het project werd uitgevoerd onder toezicht van een stuurgroep, bestaande uit Comeos, Fevia, Fost Plus, de VVSG, de Interregionale Verpakkingscommissie, het kabinet van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir en de OVAM, en werd door deze laatste voorgezeten.
14 organisaties reageerden op een projectoproep/marktbevraging van de OVAM om pilootprojecten op te zetten. Het doel van deze pilootprojecten was om op het terrein (aspecten van) een digitaal statiegeldsysteem uit te testen. Dit houdt o.m. in:
De pilootprojecten moesten worden opgestart, afgerond en geëvalueerd in de loop van 2023. Uiteindelijk legden enkel Unbox en Twintag/Verhaert/Cegeka een concreet en werkbaar voorstel voor.
Het project werd uitgevoerd onder toezicht van een stuurgroep, bestaande uit Comeos, Fevia, Fost Plus, de VVSG, de Interregionale Verpakkingscommissie, het kabinet van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir en de OVAM, en werd door deze laatste voorgezeten.
14 organisaties reageerden op een projectoproep/marktbevraging van de OVAM om pilootprojecten op te zetten. Het doel van deze pilootprojecten was om op het terrein (aspecten van) een digitaal statiegeldsysteem uit te testen. Dit houdt o.m. in:
- De technisch operationele aspecten (o.a. aanbrengen QR-code, inscannen en betalingsmodaliteiten)
- Het gebruiksgemak voor alle burgers op vlak van inzameling zowel thuis als out of home
- Oplossingen voorzien voor moeilijke contexten (bv. personen zonder smartphone, omgevingen zonder wifi, buitenlanders, toeristen…).
De pilootprojecten moesten worden opgestart, afgerond en geëvalueerd in de loop van 2023. Uiteindelijk legden enkel Unbox en Twintag/Verhaert/Cegeka een concreet en werkbaar voorstel voor.
De pilootprojecten werden na afronding beoordeeld worden op basis van volgende criteria:
- Doeltreffendheid: Effectieve vermindering van de éénmalige drankverpakkingen in het zwerfvuil en een versterking van de selectieve inzameling thuis en out of home,
- Toegankelijkheid: Gebruiksvriendelijke toegang tot het systeem voor iedereen, in alle omstandigheden (bv. ook out of home, regio met veel toeristen,…),
- Nodige garanties rond de fraudegevoeligheid,
- Conformiteit met de privacyregels,
- Operationele toepasbaarheid.
Persberichten digitaal statiegeld
Studies en cijfers over statiegeldsystemen
Evaluatierapport digitaal statiegeld:
Downloads
Team Lokaal Materialenbeheer
- Adres
- Stationsstraat 110
2800 Mechelen
Route en bereikbaarheid - Telefoon
- 015 284 459