Enkel door de OVAM erkende certificatie-instellingen asbest kunnen de asbestdeskundigen inventarisatie certificeren.
Het takenpakket van de certificatie-instellingen bestaat uit:
- het organiseren van de verplichte opleiding met praktijkgedeelte (al dan niet in samenwerking met externe partners);
- het uitreiken, schorsen en opheffen van persoons- en procescertificaten (respectievelijk de geslaagde asbestdeskundige en het bedrijf waarvoor ze in dienst zijn);
- het aanbieden van een eerstelijns helpdesk voor ondersteuning van aangesloten certificaathouders;
- het waarborgen van de kwaliteitsvolle werking van de deskundigen, onder meer door:
- het uitvoeren van desk- en veldcontroles (audits) van opgemaakte asbestattesten;
- het beheren en opvolgen van de klachten over de werking van de aangesloten certificaathouders;
- het sanctioneren indien nodig;
- het organiseren van een jaarlijkse verplichte bijscholing en periodieke informatiedeling naar de aangesloten certificaathouders.
- Ze doen dit alles op een onafhankelijke en onpartijdige manier.
Dit takenpakket is uitgebreider dan wat gangbaar is in andere certificatie-systemen. De certificatie-instelling krijgt hier naast een kwaliteits-controlerende ook een belangrijke coachende en ondersteunende rol.
Veelgestelde vragen
Organisaties die zich kandidaat willen stellen voor een traject tot erkende certificatie-instelling asbest kunnen hun contactgegevens bezorgen via het contactformulier. Weet dat er een aantal erkenningsvoorwaarden zijn, onder meer:
- Opgericht zijn als organisatie zonder winstoogmerk
- Geen banden hebben met een bedrijf met asbestactiviteiten (activiteiten inzake expertise en begeleiding, asbestinventarisatie, asbestbeheer, asbestverwijdering en asbestanalyse)
- Beschikken over een eerstelijns helpdesk
- Beschikken over gekwalificeerde lesgevers en auditeurs
- …
We verwijzen u graag naar de wetgeving opgenomen in het Vlarema waarin alle specifieke vereisten zijn opgenomen waaraan certificatie-instellingen moeten voldoen (artikels 5.4.3 tot en met 5.4.9).
De OVAM bekijkt eerst bilateraal met elke kandidaat certificatie-instelling of ze aan deze erkenningsvoorwaarden kunnen voldoen.
Om een vlotte uitrol van de verplichte opleidingen en de certificaties mogelijk te maken is de OVAM al een traject gestart met de kandidaat certificatie-instelling die aangetoond hebben aan enkele belangrijke erkenningsvoorwaarden te kunnen voldoen.
De erkenningsvoorwaarden en de vormelijke procedure tot het bekomen van de erkenning zijn in het Vlarema (artikels 5.4.3 tot en met 5.4.9).
De OVAM bekijkt bilateraal met elke kandidaat certificatie-instelling of ze aan deze erkenningsvoorwaarden kunnen voldoen. De kandidaat certificatie-instellingen kunnen hun erkenningsdossiers zo al voorbereiden.
De OVAM heeft de regels rond deze certificatie en de opvolging ervan uitgewerkt in een certificatiereglement (gepubliceerd op 22 april 2022). Vanaf dan kunnen de certificatie-instellingen een erkenning aanvragen en erkend worden.
Als erkende certificatie-instelling oefen je minimaal volgende taken uit binnen de erkenning:
- het organiseren van de verplichte opleiding met praktijkgedeelte (al dan niet in samenwerking met externe partners);
- het uitreiken, schorsen en opheffen van persoons- en procescertificaten (respectievelijk de geslaagde asbestdeskundige en het bedrijf waarvoor ze in dienst zijn);
- aanbieden van een eerste lijns helpdesk voor ondersteuning van aangesloten certificaathouders;
- het waarborgen van de kwaliteitsvolle werking van de deskundigen, onder meer door:
- het uitvoeren van desk- en veldcontroles (audits) van opgemaakte asbestattesten;
- het beheren en opvolgen van klachten over de werking van de aangesloten certificaathouders;
- het sanctioneren indien nodig;
- het organiseren van een jaarlijkse verplichte bijscholing en periodieke informatiedeling naar de aangesloten certificaathouders;
Team asbestafbouw
- Adres
- Stationsstraat 110
2800 Mechelen
Route en bereikbaarheid