Registreren van non-conformiteiten
Het non-conformiteitenregister
- De datum van de non-conformiteit;
- De naam en het ondernemingsnummer van de afvalstoffenproducent waarbij de non-conformiteit werd opgesteld;
- Het vestigingsnummer of ophaaladres van de afvalstoffenproducent waarbij de non-conformiteit werd opgesteld;
- Een duidelijke omschrijving van de non-conformiteit, met minstens een beschrijving van de afvalstoffen die zijn waargenomen en die onder de sorteerplicht vallen.
- Indien u restafval van klant weigert, moet ook deze weigering expliciet vermeld worden in het register.
U kunt ervoor kiezen zelf dit register bij te houden. U moet dan wel gebruik maken van het sjabloon dat u op deze pagina kunt downloaden. De non-conformiteitenregisters kunnen op elk moment opgevraagd worden door de OVAM of door een handhaver.
De OVAM heeft ook zelf een systeem ontwikkeld, het ‘centraal’ non-conformiteitenregister. De OVAM heeft dit webloket ontwikkelt ter ondersteuning van de IHM’s. Anderzijds is deze informatie nuttig om gerichter te kunnen handhaven op de bronsortering bij afvalproducenten. Als IHM kunt u via dit centraal systeem non-conformiteiten manueel één voor één ingeven, meerdere meldingen opladen via een csv-bestand of zelfs via een interface grotere datasets met non-conformiteiten automatisch doorsturen.
Indien u na een ophaalronde de sorteerfouten meldt in het centraal non-conformiteitenregister van de OVAM, mag u deze vrachten onmiddellijk afvoeren naar een afvalverbrandingsinstallatie.
Om van start te gaan met het centraal register, kunt u terecht in het centraal non-conformiteitenregister.
Heeft u geen toegang? Dan kan de persoon die binnen uw bedrijf verantwoordelijk is voor de OVAM loketten, u toegang geven. Op de algemene inlogpagina vindt u meer informatie en een handleiding. Als er geen verantwoordelijke is, kunt u via dit contactformulier, door te kiezen voor ’Hoe een gebruiker toevoegen?’, een aanvraag doen om ook toegang te krijgen tot het centraal non-conformiteitenregister.
Indien u wenst gebruik te maken van de interface om automatisch uw eigen IT-systeem te linken met het centraal register in functie van het doorsturen van grotere datasets, neemt u contact op met de OVAM via het contactformulier hieronder. Ook met andere vragen kunt u hier terecht.
Contactformulier voor vragen rond de inzameling van bedrijfsrestafval
- Adres
- Stationsstraat 110
2800 Mechelen
Route en bereikbaarheid - Telefoon
- 015284459