Hoe werkt het vervoer van bodemmaterialen?
Voor het vervoer van bodemmaterialen zijn er naargelang de hoeveelheid, de aard van de verontreiniging, het afgelegde parcours en de uiteindelijke bestemming verschillende administratieve verplichtingen van toepassing, telkens met specifieke transportdocumenten.
De wet betreffende het vervoer van zaken over de weg van 3 mei 1999 legt in een aantal gevallen het gebruik van vrachtbrieven op. Bij transport voor derden wordt als vrachtbrief het CMR-document opgelegd. Vindt het transport plaats binnen de Belgische grenzen en over een korte afstand, dan kunt u een vrachtbrief voor vervoer over korte afstanden (50km en minder) gebruiken. Tenslotte gebruikt u in sommige gevallen een distributielijst als geldige vervanger voor het CMR-document of de vrachtbrief voor vervoer over korte afstanden. Bij transport voor eigen rekening worden vanuit deze wetgeving geen documenten opgelegd.
Daarnaast moet u in het kader van het VLAREBO-besluit van 14 december 2007 over vervoersdocumenten beschikken die de traceerbaarheid van de bodemmaterialen garanderen. Deze documenten verkrijgt u bij een erkende bodembeheerorganisatie, een erkende tussentijdse opslagplaats, een erkend centrum voor grondreiniging of een erkende inrichting voor de opslag en behandeling van bagger- en ruimingsspecie.
Tenslotte is ook de eindbestemming van belang. Bij het transporteren van bodemmaterialen over de gewest- of landsgrenzen heen, moet u steeds over de correcte documenten beschikken. Dit geldt zowel bij de uitvoer uit, als bij het invoer in Vlaanderen.
Bodembeheer
- Adres
- Stationsstraat 110
2800 Mechelen
Route en bereikbaarheid - Telefoon
- 015/284 458