Samenwerken aan kwaliteit – administratieve aandachtspunten bij bodemonderzoeken
Tijdens de administratieve controle van bodemonderzoeken gaan we na of alle administratieve elementen in het rapport aanwezig en correct zijn. Uit deze controle kwamen volgende aandachtspunten naar voren:
- Locaties - deel van een kadastraal perceel:
- U duidt het grondtype ‘deel van kadastraal perceel’ aan wanneer u een deel van perceel toevoegt in de databank.
- Zijn er meerdere onderzoekslocaties (vb. exploitatiezones) op één kadastraal perceel? Dan geeft u meerdere delen van kadastrale percelen in voor hetzelfde kadastraal perceel. In de PDF-bestanden van de opdracht doet u een uitspraak over het deel van het kadastraal perceel en u verwijst naar de betreffende zone.
- Documenten – PDF-kaart (aanduiding deel van kadastraal perceel):
- Het opdrachtgebied moet duidelijk zichtbaar zijn en de x- en y-coördinaten van de hoekpunten moeten op het plan weergegeven zijn.
- Overlapt de onderzoekslocatie meerdere perceelsgrenzen? Dan geeft u de x-en y-coördinaten van de snijpunten met de perceelsgrenzen weer.
- Locaties – Eigenaar (E)/ gebruiker (G) / exploitant (EX):
- Zorg dat de gegevens van de E/G/EX in de databank overeenstemmen met de gegevens vermeld in de PDF-administratieve gegevens.
- In de databank worden enkel de huidige E/G/EX op de onderzoekslocatie vermeld.
- In de tabel van de PDF-administratieve gegevens neemt u ook de E/G op zoals op kadastrale legger. Ook als u oordeelt dat de E/G op de kadastrale legger niet meer de recente toestand is. Verduidelijk dan waarom deze geen E of G meer is.
U besteedt de nodige aandacht aan de correctheid van de gegevens van E/G/EX. De OVAM baseert zich op deze gegevens om de saneringsplichtige(n) te bepalen en aan te schrijven, betrokkenen te informeren via bodemattesten …
- Verontreinigingen:
- Zorg dat de gegevens in de databank van de verontreiniging overeenstemmen met de gegevens vermeld in de PDF-rapport en PDF-samenvatting per grond.
- De items ‘algemeen', ‘beschrijving’ en ‘uitspraak voor deze opdracht’ in de databank, vult u in overeenstemmend met de gegevens van de verontreiniging vermeld in de verontreinigingstabel.
- ‘referentienummer’: dit is het unieke nummer van de verontreiniging.
Let op dat het referentienummer niet al eerder is gebruikt in voorgaande opdrachten. - ‘naam’: vermeld enkel de stofgroep van de parameter of de parameter, bv. zware metalen, minerale olie en PAK’s of zink en koper … Items zoals medium en bron vermeldt u niet in het veld ‘naam’.
- ‘bron/locatie': geef hier de bron/locatie van de verontreiniging weer, bv. ophooglaag, tank T1, metaalbewerking …
U verwijst dus niet enkel naar het staalnamepunt waar verontreiniging werd vastgesteld.
- ‘referentienummer’: dit is het unieke nummer van de verontreiniging.
De items ‘algemeen’ en ‘beschrijving’ kunt u in de databank enkel invullen/aanpassen bij nog niet bestaande verontreinigingen.
Tip: Wilt u een bestaande verontreiniging aanpassen om op verder te werken, bv. bron, aard… ? Stuur dan een mailtje naar standaardbeoordeling@ovam.be en wij passen dit voor u aan.
- Documenten – PDF-bestanden: let op met slordigheden, onjuistheden en tegenstrijdheden in de verschillende PDF-documenten en met tegenstrijdigheden tussen de databank en de PDF-bestanden.
Voor meer informatie verwijzen we naar onze website:
- ovam.vlaanderen.be/bodemsaneringsdeskundige
- ovam.vlaanderen.be/uitwisseling-van-digitale-gegevens
- ovam.vlaanderen.be/veelgestelde-vragen-uitwisseling-digitale-gegevens
- ovam.vlaanderen.be/kwaliteitsopvolging: achtergronddocument periodieke rapportage – administratieve controle bodemonderzoeken
Hebt u nog vragen? Stel ze via standaardbeoordeling@ovam.be
Bodembeheer
- Adres
- Stationsstraat 110
2800 Mechelen
Route en bereikbaarheid - Telefoon
- 015/284 458