Wetgeving cateringmateriaal

Praktijkvoorbeelden wetgeving cateringmateriaal

Deze organisaties gingen je voor: Een aantal uitgewerkte praktijkvoorbeelden van verschillende types organisaties en evenementen


Deze pagina wordt in de loop van het voorjaar aangevuld met extra praktijkvoorbeelden.

1. PRAKTIJKVOORBEELDEN EVENEMENTEN

1.a WK Wielrennen - Algemeen

Nuttige documenten:
Via deze link komt u op een dropbox met allerlei nuttige documenten die werden gebruikt bij het organiseren van het duurzaam WK Wielrennen in 2021. U vindt er onder andere: 
- Afvalverwerkingsplannen
- Algemene richlijnen steden
- Communicatiemateriaal steden
- Duurzaamheidscharter
- Duurzaamheidsplan
- Duurzaamheidsrapport
- Foto's duurzaamheid
- Mobiliteit
- Toegankelijkheidsplan

1.b WK WIELRENNEN - Gaststad Leuven

type evenement: stadsevenement
duur: 3 dagen
aantal bezoekers: 300.000
aantal bekers gehuurd: 200.000 gehuurd waarvan 35.600 gebruikt en tussentijds afgewassen.
verliespercentage bekers: 9% (gelet op tussentijdse afwas ligt werkelijk verliespercentage veel lager)
bekercoördinator voor de stad Leuven: Bruno Vanaenroyde, Diensthoofd Afvalbeheer & Stadsreiniging

  1. Wie gebruikten er herbruikbare bekers?
    21 horecazaken met een buitentoog verspreid over 4 pleinen: de Grote Markt, het Layensplein, het Margharetaplein en het Martelarenplein.
  2. Hoe berekenden jullie de juiste hoeveelheid bekers?
    De bekerleverancier hielp ons hierbij. Ze rekenden aan 2 personen per vierkante meter voor een massa-evenement in de openbare ruimte. Er was tussentijdse afwas voorzien aan de buitentogen, en zo kwamen we uit op 200.000 bekers. Daarenboven was er in geval van nood nog een strategische stock van 50.000 bekers en een mobiele wasstraat voorzien.
    Uiteindelijk was het drankverbruik minder groot. Dankzij de tussentijdse afwas hadden we slechts 35.600 bekers nodig, die meerdere keren hergebruikt werden tijdens het event. Slechts 3.158 bekers gingen hiervan verloren, een aantal vonden we nog terug in afvalbakken en bij het zwerfvuil.
  3. Hoe verliep de stockage?
    Er was stockage voorzien op elk van de pleinen naar gelang de mogelijkheden: in de kelder van enkele horecazaken, in een ondergrondse parking, in een garagebox en bij een moeilijk bereikbaar plein in een camionette van de stad die geparkeerd stond in zijstraatje.
  4. Hoe verliep de bevoorrading?
    Bevoorrading verliep via 2 medewerkers van de bekerfirma die het hele weekend aanwezig waren. Via een whatsappgroep konden horeca aangeven wanneer ze voorraad nodig hadden. Bij elke levering/teruggave van bekers registreerde het verhuurbedrijf de hoeveelheden via een speciale app. 
  5. Hoe verliep de afwas?
    Tussentijdse afwas gebeurde aan de buitentogen van de horeca-uitbaters. Na het weekend zijn alle bekers gewassen en gedroogd in een industriële afwasstraat in de buurt.
  6. Hoe vingen jullie de extra kosten op?
    De extra kosten van het bekersysteem omvatten de factuur van de bekerleverancier, de huur van betaalterminals en de extra logistieke ondersteuning van stadsmedewerkers.
    De stad engageerde zich om alle kosten van de bekers op zich te nemen bij wijze van testproject in het kader van onze voorbeeldrol rond duurzaamheid tijdens het WK Wielrennen. Voor toekomstige evenementen heeft de stad een stock van 160.000 bekers aangekocht die lokale organisatoren gratis kunnen ontlenen. Enkel de industriële afwas achteraf en de verloren of kapotte bekers moeten betaald worden.
  7. Hoe zamelden jullie de bekers in?
    We werkten met een waarborgsysteem van 1 euro per beker. Bij de aankoop van een drankje betaalde je 1 euro extra. Bij een volgend drankje kon je de vuile beker simpelweg inruilen tegen een propere. Terugbetaling van de waarborg kon op elk plein in een speciaal terugbrengpunt bemand door de stad. Uit veiligheidsoverwegingen kozen we voor een cashless teruggave. We huurden hiervoor betaalterminals die de waarborg contactloos terug stortten op een bankkaart. Sommigen horeca-uitbaters gaven ook waarborg in cash terug.Op het plein naast het station plaatsten we extra containers voor donatie van bekers voor zij die niet wilden aanschuiven om hun waarborg terug te krijgen.
  8. Wat zijn de voordelen van herbruikbare bekers?
    Het is veel aangenamer drinken uit herbruikbare bekers. Er is geen plastic zee op straat, onze stadsdiensten moeten minder lang opruimen. Bovendien zijn de herbruikbare bekers minder belastend voor het milieu.
  9. Welke tips heb je voor andere organisatoren?
    - Start voldoende op tijd.
    - Betrek iedereen! Wij zijn alle horeca langsgegaan samen met de twee bevoegde schepenen en de horecacoach om bij iedereen uitleg te geven over het herbruikbare beker- en waarborgsysteem. Op deze manier creëerden we draagvlak en engagement bij de betrokken horecazaken. 
    - Kijk naar hoe anderen het doen, evalueer je eigen systeem en stuur bij waar nodig. 
    - Het bekersysteem vereist maatwerk voor elk evenement. Voor dit evenement kozen we voor een waarborg van €1. In de toekomst zullen we terugkeren naar onze gebruikelijke €2 waarborg. 
    Gewoon doen!
Responsive Image
Responsive Image

1.c WK WIELRENNEN - Parcoursgemeente Kontich

type evenement: Feestmarkt: braderij en vrijetijdsmarkt
duur: 2 dagen
aantal bezoekers: 4.500
aantal cateringmateriaal gehuurd: 18.405 bekers gehuurd waarvan 6.720 bekers gebruikt (zonder tussentijdse afwas)
waarborg: 2 euro/herbruikbaar recipiënt
verliespercentage cateringmateriaal: <2%
afval: daling met 2/3e t.o.v. eerdere edities
coördinator voor de gemeente Kontich: Evelyne Van den Abeele, Deskundige Afval en Milieu

  1. Wie gebruikten er herbruikbaar cateringmateriaal?
    17 aanbieders in de straten in het centrum (standen van verenigingen en horeca met buitentoog).
  2. Hoe berekenden jullie de juiste hoeveelheid?
    We gebruikten de richtlijnen in de bekerhandleiding van OVAM. Daarbovenop rekenden we een surplus.
  3. Hoe verliep de stockage?
    We wilden een centrale plek dichtbij de standen. We kozen voor het gemeentehuis, op wandelafstand van de drankstanden. De bekers werden geleverd op paletten, 4 bakken hoog. Zorg dus voor een goed bereikbare stockageplaats en sterke helpers om de bakken af te laden, te dragen en opnieuw op te laden.
  4. Hoe verliep de bevoorrading?
    De standhouders kwamen zelf het materiaal ophalen op het dépôt. Een verantwoordelijke van de gemeente was er permanent aanwezig. De bakken waren er per stand gerangschikt, herkenbaar dankzij een ticket. Bij elke ophaling ondertekende de standhouder een papier voor het aantal meegenomen propere bekers en teruggebrachte vuile bekers. Elke drankaanbieder kreeg ook communicatiematerialen mee om aan zijn stand te bevestigen. ’ s Avonds stockeerden de standhouders de materialen op het dépôt voor de volgende dag. Na het evenement telde de gemeentemedewerker alle materialen na, dit was tijdsintensief.
  5. Hoe verliep de afwas?
    Eén stand had een spoeltoog en waste de bekers af tijdens de Feestmarkt. De andere bekers werden slechts 1x gebruikt om na het evenement te laten afwassen in de industriële wasstraat van de bekerleverancier.
  6. Hoe zamelden jullie het cateringmateriaal in?
    Bezoekers betaalden een waarborg van 2 euro extra per drankje. Vuile bekers konden tegen teruggave van de waarborg opnieuw ingeleverd worden bij de standhouders. Standhouders hadden voldoende cash geld in kas.
  7. Was er een ecoteam en wat waren hun taken?
    Er waren 1 à 2 mensen beschikbaar om het dépôt permanent te bemannen, de bekerbakken te rangschikken en bestickeren, de bekers na tellen, communicatiemateriaal op te hangen en rond te kijken of alle drankaanbieders het bekersysteem goed toepasten. Dit was te weinig, we hadden eigenlijk 4 mensen per dag hiervoor nodig.
  8. Hoeveel betaalden jullie en hoe vingen jullie de extra kosten op?
    De gemeente nam de huur, afwas -en transportkosten op zich. In de toekomst zullen de standhouders de kosten betalen. Voor toekomstige evenementen heeft Kontich een stock van 6.000 bekers voor eigen evenementen en verhuur aan lokale verenigingen, scholen en organisatoren. De afvalintercommunale IGEAN stelt via een raamcontract ook verhuur van bekers en afwasservice ter beschikking.
  9. Wat zijn de voordelen van herbruikbaar cateringmateriaal?
    Het centrum bleef ongelooflijk proper. De technische dienst had veel minder opruimwerk. Ze moesten enkel de vuilnisbakken leegmaken. Het afval daalde met 2/3 ten opzichte van andere jaren.
  10. Welke tips heb je voor andere organisatoren?
    - Werk met spoeltogen voor tussentijds afwassen. Het vermindert het aantal benodigde bekers en dus ook de afwaskosten van de bekerleverancier, en er is minder mankracht nodig voor het terugbrengen van vuile en ophalen van propere bekers tijdens het evenement.  Dit betekent minder werk voor stewards en de bekercoördinator.
    - Kies voor een centraal dépôt op de technische dienst van de gemeente waar de paletten kunnen geleverd worden per cateraar.
    - Rangschik de bekerbakken per cateraar voor een goed overzicht en vlotte logistiek
    - Voorzie voldoende stewards / verenigingen om mee te helpen, eventueel van andere gemeentes. Let erop dat de vrijwilligers fysiek capabel zijn.
    - Voorzie lege transportbakken voor vuile bekers/cateringmaterialen.
    - Om het tellen gemakkelijk te maken verzamel de bekers in kokers.
Responsive Image

1.d WK WIELRENNEN - Parcoursgemeente Overijse

WK Wielrennen Overijse
type evenement: wielerevenement
duur: 4 dagen
aantal bezoekers: ±10.000 (gespreid over 4 dagen en 5 locaties)
aantal cateringmateriaal gehuurd:  141.000 bekers gehuurd (waarvan 46.358 gebruikt en tussentijds afgewassen)
waarborg: €2
verliespercentage cateringmateriaal: 3% (gelet op tussentijdse afwas ligt werkelijk verliespercentage lager)
coördinator voor de gemeente Overijse: Eric Symons – Deskundige evenementen gemeente Overijs
  1. Wie gebruikten er herbruikbaar cateringmateriaal?
    5 bars verspreid over 5 locaties. De bars werden uitgebaat door verenigingen.https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/12/niet-een-maar-vijf-wk-dorpen-overijse-tijdens-wk-wielrennen/
  2. Hoe berekenden jullie de juiste hoeveelheid?
    AB Inbev rekende dit voor ons uit o.b.v. de hoeveelheid verwachte bezoekers.
  3. Hoe verliep de stockage?
    De bekers werden achter elke toog (op de 5 locaties) onder een tent gestockeerd. Op sommige locaties bleven mensen ter plekke slapen, op andere locaties was er security om dit ‘s nachts te bewaken.
  4. Hoe verliep de bevoorrading?
    Initieel was het de bedoeling dat de verenigingen zelf naar een centraal punt nieuwe bekers kwamen halen. Gaandeweg lukte dit niet meer o.v. de drukte en werden er nieuwe bekers ter plekke gebracht door de organisatie.
  5. Hoe verliep de afwas?
    Er was een mobiele afwasstraat om bekers tijdens het event te kunnen reinigen. Gezien de bars verspreid lagen, zorgde dit wel voor een uitdagende logistiek. De eindafwas gebeurde door Ecocup.
  6. Hoe zamelden jullie het cateringmateriaal in?
    Aan de kassa konden bezoekers jetons kopen voor 2€ per stuk. Aan de bar gaven bezoekers voor hun eerste drankje een extra jeton voor een herbruikbare beker. Bij de volgende drankjes gaven ze hun lege beker af bij het bestellen. Bij het vertrekken konden de lege bekers ingeruild worden voor €2 in cash. Bij een groot event komt hier wel wat extra bij kijken. Dit kwam namelijk neer op gemakkelijk 5.000 euro aan €2 stukken. Je loopt bij wissel van shift telkens met wel wat cash over en weer, wat de nodige risico’s inhoudt.
  7. Was er een ecoteam en wat waren hun taken?
    Er was geen ecoteam. De organisatoren hebben de finale opkuisronde gedaan en alles klaargezet voor afvalophaling door Interrand. Er was veel minder opkuis dan normaal. Een borstelwagen is achteraf nog over het plein gegaan.   
  8. Wat zijn de voordelen van herbruikbaar cateringmateriaal?
    Er was beduidend minder afval. Bovendien drinken de mensen liever uit herbruikbare dan uit wegwerpbekers. De drinkervaring sluit dichter aan bij die van glas. 
  9. Welke tips heb je voor andere organisatoren?
    - Werk met zo weinig mogelijk soorten bekers. Gebruik de meest conforme maten. 
    - Ga voor een cashless waarborgsysteem: gemakkelijkere logistiek en minder risicovol.
    - Zet in op een goed afwassysteem m.b.v. een wasstraat bijvoorbeeld. Hoe beter het systeem, hoe minder de afwas je kost en hoe meer je ter plekke kan afwassen hoe meer je kan besparen op de huur van bekers.
    - Wij werkten met kartonnen dozen voor het vervoer van de bekers. Dit is doenbaar voor het transport voor en na het event, maar niet voor tijdens het event als je tussentijds afwast.
    - Verzamel de bekers in lange buizen.
    - Voorzie voldoende vrijwilligers. 
    - Maak goede afspraken met omliggende horeca. Betrek ze bij het evenement.
Nuttige documenten:
- info tooguitbating WK dorp
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image

1.e EEN FOODTRUCKFESTIVAL - Amuse festival Hasselt 

duur: 1 dag
aantal bezoekers: 5.000
hoeveelheid cateringmateriaal gehuurd: 1000 dessertborden, 500 ondertassen, 300 (soep)kommetjes, 200 koffietassen, 1200 vorken, 300 messen, 600 koffielepeltjes
waarborg: geen (niet nodig aangezien porselein, glas en inox bestek)
verliespercentage cateringmateriaal: 0%. Geen servies op het terrein, ook niet in de vuilnisbakken
totaal afval: 1 container rest (800L), 1 vuilniszak PMD (60L)
coördinator voor de stad Hasselt: Iris Van den Bossche, Deskundige internationale solidariteit

  1. Wie gebruikten er herbruikbaar cateringmateriaal?
    15 standen van verenigingen op het festival.
  2. Hoe berekenden jullie de juiste hoeveelheid?
    We vroegen op voorhand aan de standhouders om een inschatting te maken van hun hoeveelheid hapjes en welk servies ze daarvoor nodig hadden. We hebben 1/3 hiervan gehuurd.
  3. Hoe verliep de stockage?
    Alles werd verzameld in een grote schuur in het midden van het terrein, waar ook het afwaspunt was.
  4. Hoe verliep de bevoorrading?
    De standhouders kwamen zelf proper servies afhalen aan de afwasdienst.
  5. Hoe verliep de afwas?
    9 vrijwilligers wasten af tijdens het evenement mbhv spoelbakken en een professionele vaatwasmachine. Het afdrogen gebeurde deels handmatig. Er waren te weinig vrijwilligers, met momenten was het te druk en konden ze de afwas niet bijhouden.
  6. Hoe zamelden jullie het cateringmateriaal in?
    We werkten niet met een waarborgsysteem. Er stonden op 7 plaatsen verspreid over het terrein 'afval -en afwaspunten’ waar mensen hun vuile afwas mochten neerzetten. We hebben nergens servies op het terrein gevonden. Maar de afvalpunten zaten regelmatig te vol.
  7. Was er een ecoteam en wat waren hun taken?
    Er waren 9 vrijwilligers die elks 9 uur aanwezig waren. Ze stonden in voor de afwas en het vuil servies van de inzamelpunten naar de afwasdienst brengen. Voor het evenement is het kringloopservies al een eerste keer afgewassen, goed voor 12 werkuren.
  8. Hoeveel betaalden jullie en hoe vingen jullie de extra kosten op?
    De standhouders hadden geen uitgaven voor cateringmateriaal. Er waren hogere vrijwilligerskosten voor de afwas, maar deze compenseren met lagere opruim -en afvalverwerkingskosten. De huurkost van kringloopservies en bestek was slechts 150 euro. Reken extra kosten voor de huur van een industriële afwasmachine en spoelbakken, afwasproduct en bolderkarren voor de inzameling van afwas. Een eerste keer betaal je ook voor de vormgeving en realisatie van de inzamelpunten, maar deze kunnen elk jaar hergebruikt worden.
    OVAM en Fost Plus ondersteunen proefprojecten rond duurzame evenementen, zo konden we een deel van de kosten recupereren. De gemeente nam de rest van de kosten op zich als voorbereiding op de wetgeving cateringmateriaal.
    Voor evenementen waar niet met glas en porselein gewerkt kan worden, stelt Limburg.net herbruikbare bekers ter beschikking van de Limburgse sport-, cultuur-, jeugd- en buurtverenigingen, onderwijsinstellingen, gemeentelijke diensten en adviesraden.
  9. Wat zijn de voordelen van herbruikbaar cateringmateriaal?
    Er was opmerkelijk minder afval, het opruimen nam amper tijd in beslag. Qua PMD was er enkel wat bezoekers van thuis konden meebrengen. We merkten ook geen verschil met de omzet.
  10. Welke tips heb je voor andere organisatoren?
    Voorzie voldoende vrijwilligers voor de afwas, huur een 2de professionele vaatwasmachine en maak de inzamelpunten op tijd leeg.
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image

1.f ECO- EN BOERENMARKT - Kontich

type evenement: markt
duur: 1 dag
aantal bezoekers: 1.000
aantal cateringmateriaal gehuurd: 3.650 bekers (waarvan 1.800 gebruikt zonder tussentijdse afwas), 980 borden, 180 kommetjes, 2.800 stuks bestekwaarborg: 2 euro/herbruikbaar recipiënt
verliespercentage cateringmateriaal: 2% (alleen borden)
totaal afval: 0,5 zak restafval (30 liter)
coördinator voor de gemeente Kontich: Evelyne Van den Abeele, Deskundige Afval en Milieu
  1. Wie gebruikten er herbruikbaar cateringmateriaal? 
    27 standen van verenigingen op de markt waarvan er 8 ook catering aanboden.
  2. Hoe berekenden jullie de juiste hoeveelheid?
    We berekenden de benodigde hoeveelheid bekers o.b.v. de handleiding van OVAM. Voor het eetgerei vroegen we de cateringstanden per mail om aan te geven hoeveel bordjes en bestek ze nodig hadden.
  3. Hoe verliep de stockage?
    Er was een depot naast de markt. Hier kwamen de standhouders het materiaal voor de markt op een vast tijdstip ophalen, en na de markt terug brengen. De coördinator telde het materiaal ter plaatse.
  4. Hoe verliep de bevoorrading?
    Er was geen extra bevoorrading tijdens de markt nodig, de standhouders hadden meer dan voldoende materiaal.
  5. Hoe verliep de afwas?
    Het bestek moesten we zelf afwassen voor teruggave aan de kringwinkel. De bekers en het eetgerei werd door de verhuurfirma’s opgehaald en gewassen in een industriële afwasstraat.
  6. Hoe zamelden jullie het cateringmateriaal in?
    Bezoekers betaalden een waarborg van 2 euro  extra per drankje/hapje. Vuile bekers en borden konden tegen teruggave van de waarborg opnieuw ingeleverd worden bij de standhouders.
  7. Was er een ecoteam en wat waren hun taken?
    Er waren 7 vrijwilligers die elks 6 uur aanwezig waren. Ze stonden in voor het sensibiliseren van bezoekers, het bevestigen van communicatiematerialen en het proper houden van het terrein. Dankzij het cateringmateriaal was er amper opruimwerk, ze verveelden zich.
  8. Hoeveel betaalden jullie en hoe vingen jullie de extra kosten op?
    Bestek huurden we bij de kringwinkel aan 0,10 euro/stuk. Bekers huurden we bij een bekerleverancier aan 0,10 – 0,20 euro/stuk inclusief industriële reiniging. Het eetgerei huurden we aan 0,25 euro/stuk inclusief industriële reiniging. Zo komen we aan een 1.100 euro excl. transport en ontbrekend materiaal.
    OVAM en Fost Plus ondersteunen proefprojecten rond duurzame evenementen, zo konden we een deel van de kosten recupereren. De gemeente nam de rest van de kosten op zich als voorbereiding op de wetgeving cateringmateriaal.
    Voor toekomstige evenementen heeft Kontich een stock van 6.000 bekers voor eigen evenementen en verhuur aan lokale verenigingen. De afvalintercommunale IGEAN stelt via een raamcontract ook verhuur van bekers en afwasservice ter beschikking.
  9. Wat zijn de voordelen van herbruikbaar cateringmateriaal?
    Het afval daalt drastisch, net als de opruimuren achteraf. De materialen zelf zijn stevig, het  oogt mooi en de ontzorging van de verhuurfirma’s maakt het gemakkelijk in gebruik.
  10. Welke tips heb je voor andere organisatoren?
    - Begin op tijd met de voorbereidingen.
    - Betrek de standhouders, maak duidelijke afspraken rond het waarborgsysteem en ga na of ze worden nageleefd: Het jeugdhuis werkte nog deels met wegwerp en deels met herbruikbaar materiaal zonder waarborg. Ze waren veel stuks kwijt, er was veel meer opruimwerk en afval.
    - Vergrendel de stockage en voorzie voldoende medewerkers voor de terugname en telling van de materialen.
    - Kies bij voorkeur voor volledige ontzorging door een verhuurfirma, het zelf afwassen van het bestek kostte veel tijd na het evenement.
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image

2. PRAKTIJKVOORBEELDEN INTERNE WERKING

2.a HERBRUIKBARE MAALTIJDBOXEN VOOR TAKEAWAY - Dagschotel

Dagschotel is een samenwerking tussen Stad Antwerpen en Sense, een cluster van horeca-uitbatingen met sociaal talent (www.metsense.be).
aantal maaltijden/dag: +- 125 maaltijden/dag/restaurant
aantal locaties: 2: Merksem en Hoboken (vanaf sep22 ook een Dagschotel op de Bikschotelaan in Antwerpen)
type cateringmateriaal: maaltijdboxen van MEPAL
waarborg: 8.5€ waarborg voor een set van een maaltijdbox en soepkommetje
verliespercentage: Zeer laag. Het is moeilijk hier een cijfer op te plakken. We weten wel perfect waar alle potjes zijn, dit staat geregistreerd in ons systeem, en de meeste potjes vinden altijd hun weg terug mede dankzij de herinneringsmail die we uitsturen naar klanten die al langer dan een maand niet besteld hebben. Het grootste deel van ons verlies komt door verpakkingen die te beschadigd zijn en daarom uit omloop worden gehaald.
sinds: sinds 2019
website: www.dagschotel.be/verpakkingen
  1. Wie maakt er gebruik van het herbruikbaar cateringmateriaal?
    Dagschotel biedt verse maaltijden aan. Iedereen is welkom. Voor 60-plussers en mensen met een verhoogde tegemoetkoming hebben we verminderde tarieven. De focus ligt op takeaway en delivery.
  2. Hoe verloopt de stockage en bevoorrading en afwas?
    De maaltijden worden bereid in een centrale productiekeuken en vervolgens vervoerd in de herbruikbare verpakkingen naar de verschillende locaties. We vragen de potjes na gebruik gespoeld of gereinigd terug binnen te brengen bij de Dagschotel. Bij de dagelijkse maaltijdlevering worden alle gebruikte verpakkingen mee teruggenomen naar de productiekeuken en worden daar afgewassen in een industriële vaatwasmachine. Ze worden dan proper gestockeerd op die centrale locatie, klaar om weer in omloop gebracht te worden.
  3. Hoe werkt het waarborgsysteem?
    Elke klant registreert zich bij een eerste bestelling via de website of ter plekke in Dagschotel. Telkens bij een bestelling wordt het juiste aantal potjes gekoppeld aan zijn account. Bij de eerste bestelling krijgt de klant de potjes er gratis bij, om kosteloos te kunnen instappen in het systeem. Als de klant niet alle potjes heeft teruggegeven bij een volgende levering of afhaling in ons restaurant, rekenen we 8,5€ voor een set van 2 potjes aan (soep + dagschotel).
    Het verliespercentage van ons systeem ligt zeer laag. Dit ligt enerzijds aan het feit dat we veel vaste klanten hebben. Anderzijds sturen we een herinneringsmailtje naar klanten die al langer dan een maand niet besteld hebben en vragen we hen hun potjes terug binnen te brengen. We willen hier inspelen op het duurzaamheidsverhaal. Hoe meer potjes die terugkomen, hoe meer de potjes hergebruikt kunnen worden.
  4. Hoe vangen jullie de extra kosten op?
    We voerden een studie uit om te bepalen hoeveel keer een potje hergebruikt moet worden opdat het financieel interessanter zou zijn dan wegwerpverpakkingen. Op dit moment halen we die minimale hergebruikcycli nog niet gezien de potjes te snel te beschadigd zijn om in omloop te houden. We hebben het ideale recipiënt voor onze doeleinden nog niet gevonden (geschikt voor o.a. tomatensauzen, microgolfgebruik, …).  Hier zijn we momenteel met onze huidige leverancier en andere leveranciers de opties aan het onderzoeken.
  5. Wat zijn de voordelen van herbruikbaar cateringmateriaal?
    Het is zowel goed voor het milieu als voor de kwaliteit van de maaltijden. Afhaalmaaltijden brengen een hele berg afval mee, we vermijden die zo. Bovendien blijft de maaltijd langer kwalitatief en lekker. Het ziet er ook mooier uit.
    We krijgen veel positieve reacties van klanten, er is ook vraag om onze desserten in herbruikbare potjes aan te bieden.
    Ons specifiek systeem heeft ook als voordeel dat het heel laagdrempelig is. Klanten betalen pas voor hun potjes wanneer ze het niet terugbrengen en moeten dit geld dus niet voorschieten. We doen ook aan klantenbinding op deze manier, klanten komen terug. Bovendien beschikken we door ons registratiesysteem over heel veel informatie van ons klantenbestand.  
  6. Welke tips heb je voor anderen die een systeem opstarten?
    - Hou het systeem zo laagdrempelig mogelijk
    - Zorg voor een systeem dat duidelijk is voor en op maat van jouw specifieke klanten
    - Kies voor een verpakking op maat van jouw product en klantgroep
    - Wij werken zelf niet met een externe partner omdat ons systeem te complex is hiervoor. Bedrijven met eenvoudigere constructies baten mogelijks wel bij een samenwerking met een externe partner.
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image

2.b HERBRUIKBARE BEKERS EN MAALTIJDBOXEN - VUB Campus Etterbeek

aantal warme dranken/dag: tot 300/dag
aantal maaltijden/dag: tot 1.000 maaltijden/dag waarvan een 40-tal voor take away
aantal locaties: 1
type cateringmateriaal: bekers en maaltijdboxen
waarborg: 1 euro/herbruikbare beker, 2-3 euro/maaltijdbox
sinds: bekers sinds 2019, maaltijdboxen sinds 2021

  1. Wie maakt er gebruik van het herbruikbaar cateringmateriaal?
    Studenten, personeel of bezoekers die in het studentenrestaurant een warme drank of maaltijd kopen voor take away. Warme dranken serveren we zelfs enkel nog in herbruikbare bekers, of het nu voor consumptie ter plaatse of take away is. De koffietassen kwamen immers vaak niet terug. Enkel broodjes bieden we nog aan in wegwerpmateriaal.
  2. Hoe verloopt de stockage en bevoorrading?
    Het grootste gedeelte van onze voorraad bekers en maaltijdboxen worden gestockeerd achter de bedieningstoog. Deze wordt dagelijks aangevuld met de teruggebrachte bekers of boxen zodat we nooit een grote stock nodig hebben. We hebben ook steeds een kleine voorraad in onze stockageruimte. Wanneer we merken dat onze voorraad daalt, contacteren we onze leverancier van de bekers en maaltijdboxen en hebben we binnen enkele dagen een nieuwe voorraad. Beschadigde bekers kunnen we ook aan hen terugbezorgen ter recyclage.
  3. Hoe verloopt de afwas?
    We wassen alles af in boxen in onze professionele vaatwasmachines. Nadien stapelen we de afwaskorven op elkaar zodat het materiaal aan de lucht kan uitdrogen.
  4. Hoe werkt het waarborgsysteem?
    De waarborg wordt bovenop de aankoopprijs van de drank/maaltijd gerekend. Bij een volgende aankoop kan het materiaal ingeruild worden voor een proper stuk, en is er geen nieuwe waarborg nodig. Voor de warme dranken gebeurt dit rechtstreeks aan de koffietoog, voor de warme maaltijden geeft onze klant aan dat het om een take away maaltijd gaat zodat hij bedient wordt in een maaltijdbox. De teruggave van de gebruikten (uitgespoelde) boxen gebeurt aan de kassa. Als de klant de waarborg terug wil, betalen we deze cash terug. Zij die niet willen aanschuiven, kunnen op drukke momenten ook ruilen tegen een jeton (enkel voor de bekers). Elektronisch terugbetalen is helaas technisch niet mogelijk met onze betaalterminals.
  5. Hoeveel vangen jullie de extra kosten op?
    Veel extra kosten zijn er niet vermits de aankoop van de beker of maaltijdbox gelijk is aan de waarborg die we hiervoor vragen.
  6. Wat zijn de voordelen van herbruikbaar cateringmateriaal?
    Herbruikbaar cateringmateriaal was een volgende stap in het duurzaamheidsbeleid van het VUB Restaurant. Op termijn wil de VUB het aanbod wegwerp op onze campus helemaal afschaffen. Enkel drinkwaterfonteinen en verpakkingsvrije automaten zullen nog beschikbaar zijn. Het is gezonder én beter voor het milieu.
  7. Welke tips heb je voor anderen die een systeem opstarten?
    Onze grootste zorg was het hygiënisch ontvangen van de gebruikte bekers en maaltijdboxen. Door de klanten de beker zelf te laten deponeren in een daartoe voorziene bak vermijden we dat ons personeel hiermee rechtstreeks in aanraking komt tijdens de bediening. De maaltijdboxen worden geretourneerd aan de kassa’s (weg van de bediening).

Groen Event