Wetgeving cateringmateriaal

Praktijkvoorbeelden wetgeving cateringmateriaal

Deze organisaties inspireren ongetwijfeld. Ze tonen hoe zij de theorie -lees wetgeving- omgezet hebben in praktijk .


We overlopen eerst praktijkvoorbeelden van evenementen die werkten met herbruikbaar cateringmateriaal. Verderop de pagina vind je praktijkvoorbeelden van herbruikbaar cateringmateriaal binnen de eigen, interne, werking. 

Grimbergen Kerstmarkt 2022

type evenement: kerstmarkt in verschillende straten van de gemeente
duur: 3 dagen
aantal bezoekers: 8000 à 10 000
aantal cateringmateriaal gehuurd: 71 460 in totaal, waarvan slechts 43 410 gebruikt.  Dit waren bekers van 30cl: 15 500 stuks, bekers van 12cl: 35 100 stuks, bekers voor schuimwijn: 8850 stuks, kleine kommen: 2760 stuks, grote kommen: 3000 stuks, borden: 2700 stuks. Herbruikbare lepels, vorken en sporken werden door de gemeente aangekocht.
waarborg: 2 euro per beker of eetgerei
verliespercentage cateringmateriaal: 1,5%
afval: beduidend minder dan andere edities, pmd was beperkt en enkel afkomstig van standhouders
coördinator voor de gemeente Grimbergen: Lieve De Decker, dienst Vrije Tijd
1. Wie gebruikten er herbruikbaar cateringmateriaal?
28 eet- en drankstanden en aangrenzende horeca-zaken.

2. Hoe berekenden jullie de juiste hoeveelheid?
We vroegen de standhouders een inschatting te maken van het nodige materiaal. Hierop namen we een extra marge.

3. Hoe verliep de stockage?
We gebruikten de sporthal vlakbij de kerstmarkt als centrale stockage ruimte. De stockage mogelijkheid in de chalets van de standhouders was beperkt.

4. Hoe verliep de bevoorrading?
De verdeling van het materiaal gebeurde aan de hand van een digitale registratie in 1 centraal depot, de sporthal vlakbij de kerstmarkt. Het depot werd bemand door 2 jobstudenten. De standhouders moesten zelf het nodige materiaal daar komen ophalen.

5. Hoe verliep de afwas?
We huurden voldoende voor de 3 dagen zodat er geen afwas ter plaatse nodig was. De afwas gebeurde industrieel na afloop van de kerstmarkt via de huurfirma.

6. Hoe zamelden jullie het cateringmateriaal in?
De bezoekers betaalden een waarborg van 2 euro per beker of bakje die ze bijkomend op hun consumptie betaalden via het betaalsysteem van de standhouder. Na consumptie, konden ze het gebruikte materiaal inwisselen bij een nieuwe consumptie of terug inleveren bij eender welke eet- of drankstand. Bij het inleveren van het herbruikbaar materiaal, kreeg de bezoeker 2 euro cash per beker of bakje terug.
De standhouders legden er de nadruk op om het materiaal, inclusief het bestek, terug te brengen. De affiche met het verbod voor het inwerpen van herbruikbaar materiaal in de restafval vuilbakken, werkte goed om weinig verlies te hebben.

7. Was er een ecoteam en wat waren hun taken?
  • 2 studenten (via de verhuurfirma) bij het verdeelpunt
  • 1 aanspreekpunt van de gemeente
  • regelmatige controle en ledigen van de restafvalbakken en elke ochtend opkuis door de dienst ruimte
8. Hoeveel betaalden jullie en hoe vingen jullie de extra kosten op?
Via het begeleidingstraject van de OVAM en Fost Plus werd een deel van de kosten gedekt. Daarnaast waren er minder kosten voor de uren aan opruimwerk en afvalverwerking.

9. Wat zijn de voordelen van herbruikbaar cateringmateriaal?
  • Beduidend minder afval en propere straten
  • Sensibilisatie van de bevolking om aandacht te hebben voor het klimaat​​​​​​​
10. Welke tips heb je voor andere organisatoren?
  • Neem voldoende tijd voor de voorbereiding van een 1ste editie om tot een praktisch en financieel haalbaar concept te komen voor alle partners: bestuur, standhouders en bezoekers.
  • Laat je hierin ook begeleiden door de OVAM en leveranciers.
  • Voorzie een info-moment voor standhouders en interne medewerkers.
  • Maak eventueel een info-document en/of een reglement op

Lokeren Kerstmarkt 2022

type evenement:  kerstmarkt op 1 plein
duur: 2 dagen
aantal bezoekers: 3000 (1500 per dag)
aantal cateringmateriaal gehuurd: bekers 15cl: 15 750, koffiebekers: 7744, shotglas 5 cl: 11 550, Wijnglazen: 5000, bekers 30 cl: 4000, bekers 25cl: 14400, sporks: 1500, rechthoekig bakje: 1260, ovaal bakje: 180, pastabeker: 150, borden: 400, frietbakje met houder voor worst: 600
waarborg: 1 euro per eetgerei, beker of spork.
verliespercentage cateringmateriaal: bekers: 2%, eetgerei: 15% (9,8 % recipiënten, 23% sporken)
​​​​​​​afval: ongeveer 110 kg restafafval, 67 kg pmd, 2 kg kurken, 3 kg drankdopjes en 5 kg kroonkurken
coördinator voor de gemeente Lokeren: Jolien De Beul, evenementen coördinator
1. Wie gebruikten er herbruikbaar cateringmateriaal?
8 foodtrucks en 2 toogpunten

2. Hoe berekenden jullie de juiste hoeveelheid?
De nodige hoeveelheid berekenden we aan de hand van een calculator op de website van de leverancier. Daarna vroegen we bij hen ook bijkomend telefonisch advies. Er gebeurde helaas een grote overschatting. Iets meer dan de helft van het eetgerei en 70% van de bekers gebruikten we niet.

3. Hoe verliep de stockage?
Aan de toogpunten en in de foodtrucks zelf was er een kleine stockage. De grote stockage gebeurde in twee zeecontainers van 5mx2m ter plaatse. Deze waren gesloten, maar niet op slot. Dit verliep goed, er was geen schade en geen diefstal.

4. Hoe verliep de bevoorrading?
De handelaars konden steeds terecht bij het inzamelpunt. Daar lagen de lijsten van het bestelde materiaal vande foodtrucks zodat het personeel van de stad retours en bijbestellingen kon bijhouden.

5. Hoe verliep de afwas?
De afwas gebeurde in een industriële wasstraat via de bekerleverancier.

6. Hoe zamelden jullie het cateringmateriaal in?
Eetgerei: De bezoekers betaalden een waarborg van 1 euro per bakje en 1 euro per spork rechtstreeks aan de handelaar via het betaalsysteem van de handelaar. Na consumptie, konden ze het gebruikte materiaal inwisselen bij een nieuwe consumptie of terugbrengen in een inzamelpunt, waar ze de waarborg cash terugkregen.
Drank: Voor de drank moesten de bezoekers eerst bonnetjes kopen aan één van de twee kassa’s. Eén bonnetje kostte 2 euro. De waarborg van de beker betaalden ze aan de hand van een halve bon bij de eerste consumptie. Een vuile beker konden ze inwisselen tegen een propere beker aan één van de twee togen of terugbrengen naar een inzamelpunt. Enkel in een inzamelpunten kreeg je de waarborg cash terug.

7. Was er een ecoteam en wat waren hun taken?
Er was een mobiel ecoteam per toogzone. De ecoteams hadden als hoofdtaak het uitsorteren en verzamelen van de bekers en het cateringmateriaal. Hiervoor haalden ze ook het vuil materiaal bij de inzamelpunten. Daarnaast hielden ze controle op het terrein voor rond slingerend afval (voornamelijk aan de eetkramen) dat ze meteen in de voorziene vuilbakken deponeerden. Aan het einde van elke avond deden ze een grondige ronde voor afval.

8. Hoe vingen jullie de extra kosten op?
Via de evenementenbegeleiding van de OVAM ontvingen we een kleine subsidie die onder andere de huur, de afwas en de werkuren van het ecoteam compenseerde.

​​​​​​​9. Wat zijn de voordelen van herbruikbaar cateringmateriaal?
  • Er is minder afval
  • Het evenemententerrein blijft properder
  • Er is ook minder tot geen zwerfvuil in de nabije omgeving van het evenemententerrein
​​​10. Welke tips heb je voor andere organisatoren?
  • Vraag een waarborg die hoog genoeg is zodat de bezoekers hun vuile beker, bord of spork inleveren.
  • Voorzie groenafvalbakken achter de schermen voor de restanten voeding die in de bordjes/bakjes zitten.
  • Stel een ecoteam samen die zich gedurende het evenement volledig kan focussen op het uitsorteren, verzamelen en stockeren van de materialen.

Genk On Stage 2022

type evenement: openlucht muziekfestival in de binnenstad
duur: 3 dagen
aantal bezoekers: 70 000
aantal cateringmateriaal:
  • Bekers: bekers 25 cl: 166 060,  bekers 33 cl: 7560 stuks, wijn- en champagnebekers: 14 040 stuks, koffiecups: 1408 stuks
  • Eetgerei: borden: 11.000 stuks, rechthoekig bakje: 9660 stuks, tweedelig bakje: 7290 stuks, sporken: 16 960 stuks
waarborg: 1,40 euro/stuk
verliespercentage cateringmateriaal: frisdrank/bierbekers: 2%, bekers 33cl: 10,85%, borden: 7,42%, rechthoekige bakjes en tweedelig bakje: 3,14%, sporken: 33,08%, Koffiecups: 25,78%
afval: We wogen 3 450 kg restafval en 1 200 kg veegvuil. Bij vorige edities raamden we ongeveer 7000 kg afval. Tijdens deze editie was er dus duidelijk minder afval.
coördinator voor de gemeente Genk: Tim Lenaerts, coördinator reiniging/groen
1. Wie gebruikten er herbruikbaar cateringmateriaal?
Vijftien standhouders voor drank en 22 foodtrucks. De horecazaken die een buitentoog inrichtten waren verplicht om met herbruikbare bekers van de stad te werken. Binnen in de zaak en op het normale terras konden ze met glas werken.
2. Hoe berekenden jullie de juiste hoeveelheid?
De standhouders gaven zelf de nodige aantallen door. Er was wel een overschatting.
3. Hoe verliep de stockage?
Er was een stockage in de standen zelf, voldoende voor één festivaldag. Daarnaast was er een ruimte in het stadhuis voor noodgevallen, dit was vlakbij. Er was ook een grote stockage op de technische dienst, een 5-tal kilometer verderop.
4. Hoe verliep de bevoorrading?
Vanuit de grote stockage was er een dagelijkse aan- en afvoer van vuile en propere materialen.
5. Hoe verliep de afwas?
De reiniging gebeurde door de leverancier in een industriële wasstraat na het evenement. De foodmarkt waste ook veel tussentijds af, maar dit was eigenlijk niet nodig omdat er voldoende materiaal beschikbaar was.
6. Hoe zamelden jullie het cateringmateriaal in?
Er was eenzelfde waarborgsysteem voor de herbruikbare bekers en het eetgerei. De waarborg was 1 bonnetje van 1,40 euro, te koop aan de kassastanden. Teruggave doorheen het festival was telkens tegen een nieuw bonnetje. De eindteruggave was slechts 1 euro. Bekers en eetgerei konden respectievelijk teruggebracht worden naar de drankstanden en de eetstanden. De kassa’s deden ook functie als inzamelpunt, maar daar werd weinig terug binnengebracht
7. Was er een ecoteam en wat waren hun taken?
Elke dag was er een ploeg voorzien van 6 à 8 personen. Hun voornaamste taak was het ophalen, verzamelen en terug binnenbrengen van herbruikbare materialen. Daarnaast ruimden zij ook zwerfvuil op en sensibiliseerden ze de bezoekers.
8. Hoe vingen jullie de extra kosten op?
De 0,40 euro van de waarborg die niet terugbetaald werd, samen met de waarborg van verloren of kapotte stuks, dekte 1/5 van de huur, transport -en afwaskosten. Via een begeleidingstraject met de OVAM en Fost Plus werd nog eens een 1/5 gedekt. De rest van de kosten werden allemaal door de stad gedragen, standhouders moesten niets bijdragen. Er waren 20% minder opruimuren, en dus ook 20% minder personeelskosten.
9. Wat zijn de voordelen van herbruikbaar cateringmateriaal?
Het is merkelijk properder en er zijn minder kosten voor het opruimen van afval
10. Welke tips heb je voor andere organisatoren?
  • begin op tijd met de voorbereidingen
  • vraag een waarborg voor sporken

Ros Beiaard Dendermonde 2022

type evenement:  stoet in de binnenstad
duur: 5 dagen met de Ommegang zelf op zondag
aantal bezoekers: 120 000, waarvan 90 000 op zondag
aantal cateringmateriaal ingezet: bekers: 43737, bekers 33cl: 37500, bekers 25cl: 330 000, wijnglazen; 50 400, koffiebekers: 19872, eetgerei: 13 818, sporken: 9 163
waarborg: De waarborg bedroeg 1 euro voor bekers en 2 euro voor eetgerei. Alle horecazaken, ambulante handel, … konden deelnemen aan het cashless systeem, dit werkte uitstekend.
verliespercentage cateringmateriaal: bekers 33cl: 4,09%, bekers 25cl: 2,97%, wijnglazen: 4,65%, koffiebekers: 6,77%, sporken 39%
afval: 1,7 ton restafval via afvaleilanden. In vergelijking met vorige edities lag er bijna geen zwerfvuil meer na de ommegang. Er waren dan ook aanzienlijk minder opruimuren.
coördinator voor de stad Dendermonde: Inge Smolders, diensthoofd milieu
1. Wie gebruikten er herbruikbaar cateringmateriaal?
De standhouders op het parcours en een groot deel van de horecazaken grenzend aan het parcours gebruikten herbruikbaar cateringmateriaal.
2. Hoe berekenden jullie de juiste hoeveelheid?
De leverancier maakte een inschatting op basis van het aantal verwachte bezoekers, drank- en eetstanden. Er werd rekening gehouden met de beperkte opslagruimte per toog/stand, de mogelijkheid tot tussentijdse afwas via een mobiele wasstraat aan de rand van het parcours en de leveringsmogelijkheden tijdens de ommegang.
3. Hoe verliep de stockage?
De stockage gebeurde in verschillende stockageruimtes langs het parcours en elke stand beschikte zelf ook over een beperkte voorraad.
4. Hoe verliep de bevoorrading?
De leverancier was tijdens het event bereikbaar via gsm om bij te leveren. Indien er te weinig materiaal was kon de leverancier dit bijna instant leveren, behalve tijdens het hoogtepunt van de stoet.
5. Hoe verliep de afwas?
​​​​​Tijdens het evenement gebeurde de afwas via een wasstraat langs het parcours. Na het evenement werd al het cateringmateriaal door de leverancier in een industriële wasstraat afgewassen.
6. Hoe zamelden jullie het cateringmateriaal in?
Bekers konden teruggebracht worden bij elke drankstand en specifieke inzamelpunten langsheen het parcours. Eetgerei kon enkel bij deze laatste teruggebracht worden.
7. Was er een ecoteam en wat waren hun taken?
Het ecoteam bestond uit een 60-tal vrijwilligers en 3 vaste medewerkers. Tijdens de ommegang informeerden ze bezoekers over duurzame initiatieven zoals fietsparkings, lanyard bekerhouders en de gratis waterbar. Ze deelden ook peukenzakjes uit, wezen de weg naar de afvaleilandjes, brachten correct sorteren in de aandacht en ruimden zwerfvuil ostentatief op.
8. Hoe vingen jullie extra kosten op?
Via een begeleidingstraject met de OVAM en Fost Plus werd 1/10 van de kosten gedekt. De waarborg dekte het verlies van verloren of kapotte stuks. De standhouders betaalden hun plaats en een deel van de kosten voor het cashless systeem. De stad Dendermonde betaalde de rest. Standhouders moesten niets betalen.
9. Wat zijn de voordelen van herbruikbaar cateringmateriaal?
Veel minder afval en het herbruikbaar cateringmateriaal is aangenamer om uit te drinken en eten dan de wegwerpvarianten.
10. Welke tips heb je voor andere organisatoren?
  • Voorzie regenbestendige stockageplaatsen
  • Maak de inzamelpunten duidelijk zichtbaar in het straatbeeld
  • Vraag voor sporks ook een waarborg
  • Verder gewoon DOEN! Als wij dat kunnen met zo een groot evenement, jullie ook.

WK Wielrennen 2021 - Organisatie

Nuttige documenten:
In deze dropbox verzamelden de organisatoren onder meer:  
- Afvalverwerkingsplannen
- Algemene richlijnen steden
- Communicatiemateriaal steden
- Duurzaamheidscharter
- Duurzaamheidsplan
- Duurzaamheidsrapport
- Foto's duurzaamheid
- Mobiliteit
- Toegankelijkheidsplan

WK WIELRENNEN - gaststad Leuven

type evenement: stadsevenement
duur: 3 dagen
aantal bezoekers: 300.000
aantal bekers gehuurd: 200.000 gehuurd waarvan 35.600 gebruikt en tussentijds afgewassen.
verliespercentage bekers: 9% (gelet op tussentijdse afwas ligt werkelijk verliespercentage veel lager)
bekercoördinator voor de stad Leuven: Bruno Vanaenroyde, diensthoofd Afvalbeheer & Stadsreiniging

  1. Wie gebruikte er herbruikbare bekers?
    21 horecazaken met een buitentoog verspreid over 4 pleinen: de Grote Markt, het Layensplein, het Margharetaplein en het Martelarenplein.
  2. Hoe berekenden jullie de juiste hoeveelheid bekers?
    De bekerleverancier hielp ons hierbij. Hij rekende 2 personen per vierkante meter voor een massa-evenement in de openbare ruimte. Er was tussentijdse afwas voorzien aan de buitentogen. Zo kwamen we uit op 200.000 bekers. Daarenboven was er in geval van nood een strategische stock van 50.000 bekers en een mobiele wasstraat voorzien.
    Uiteindelijk lag het drankverbruik lager dan ingeschat. Dankzij de tussentijdse afwas hadden we slechts 35.600 bekers nodig, die meerdere keren hergebruikt werden tijdens het event. Slechts 3.158 bekers gingen hiervan verloren. Een aantal vonden we nog terug in afvalbakken en bij het zwerfvuil.
  3. Hoe verliep de stockage?
    Er was stockage voorzien op elk plein naar gelang de mogelijkheden ter plaatse: in de kelder van enkele horecazaken, in een ondergrondse parking, in een garagebox en in een camionette van de stad.
  4. Hoe verliep de bevoorrading?
    Bevoorrading verliep via 2 medewerkers van de bekerfirma die het hele weekend aanwezig waren. Via een whatsappgroep kon de horeca aangeven wanneer er voorraad nodig was. Bij elke levering/teruggave van bekers registreerde het verhuurbedrijf de hoeveelheden via een speciale app. 
  5. Hoe verliep de afwas?
    Tussentijdse afwas gebeurde aan de buitentogen van de horeca-uitbaters. Na het weekend werden alle bekers gewassen en gedroogd in een industriële afwasstraat in de buurt.
  6. Hoe vingen jullie de extra kosten op?
    De kosten van het bekersysteem bestonden uit de factuur van de bekerleverancier, de huur van betaalterminals en de extra logistieke ondersteuning door stadsmedewerkers.
    De stad engageerde zich om alle kosten van de bekers op zich te nemen. Ze had immers een voorbeeldrol inzake duurzaamheid te vervullen. Voor toekomstige evenementen heeft de stad een stock van 160.000 bekers aangekocht die lokale organisatoren gratis kunnen ontlenen. Enkel de industriële afwas achteraf en de verloren of kapotte bekers moeten worden betaald.
  7. Hoe zamelden jullie de bekers in?
    We werkten met een waarborgsysteem van 1 euro per beker. Bij de aankoop van een drankje betaalde men 1 euro extra. Bij een volgend drankje kon men de gebruikte beker simpelweg inruilen tegen een propere. Terugbetaling van de waarborg kon op elk plein in een speciaal terugbrengpunt dat bemand werd door medewerkers van de stad. Uit veiligheidsoverwegingen kozen we voor een cashless teruggave. We huurden hiervoor betaalterminals die de waarborg contactloos terug stortten op een bankkaart. Sommigen horeca-uitbaters gaven ook waarborg in cash terug. Op het plein naast het station plaatsten we extra containers voor teruggave van bekers voor wie niet wilde aanschuiven om zijn waarborg terug te krijgen.
  8. Wat zijn de voordelen van herbruikbare bekers?
    Voor de vuist weg, vier voordelen: Het is veel aangenamer drinken uit herbruikbare bekers. Er is geen plastic zee op straat. Onze stadsdiensten moeten minder lang opruimen. Bovendien zijn herbruikbare bekers minder belastend voor het milieu.
  9. Welke tips heb je voor andere organisatoren?
    - Start op tijd.
    - Neem je tijd om draagvlak en engagement te creëren. Wij hebben alle horeca-zaken persoonlijk bezocht, samen met de twee bevoegde schepenen en de horecacoach.  We hebben de tijd genomen om overal het herbruikbare beker- en waarborgsysteem toe te lichten .
    - Zie hoe anderen het doen, evalueer je eigen systeem en stuur bij waar nodig. 
    - Het bekersysteem vereist maatwerk voor elk evenement. Voor dit evenement kozen we voor een waarborg van 1 euro. In de toekomst keren we terug naar onze gebruikelijke waarborg van 2 euro.  
    Gewoon doen!
herbruikbaar cateringmateriaal bekers
herbruikbaar cateringmateriaal evenement bekers

WK WIELRENNEN - parcoursgemeente Kontich

type evenement: feestmarkt: braderij en vrijetijdsmarkt
duur: 2 dagen
aantal bezoekers: 4.500
aantal cateringmateriaal gehuurd: 18.405 bekers gehuurd waarvan 6.720 bekers gebruikt (zonder tussentijdse afwas)
waarborg: 2 euro/herbruikbaar recipiënt
verliespercentage cateringmateriaal: <2%
afval: daling met tweederde t.o.v. eerdere edities
coördinator voor de gemeente Kontich: Evelyne Van den Abeele, deskundige Afval en Milieu

  1. Wie gebruikten er herbruikbaar cateringmateriaal?
    17 aanbieders in de straten van het centrum – zowel standen van verenigingen als horeca met buitentoog.
  2. Hoe berekenden jullie de juiste hoeveelheid?
    We gebruikten de richtlijnen in de bekerhandleiding van de OVAM. Daarbovenop rekenden we een surplus.
  3. Hoe verliep de stockage?
    We wilden een centrale plek dichtbij de standen. We kozen voor het gemeentehuis, dat ligt op wandelafstand van de drankstanden. De bekers werden geleverd op paletten, 4 bakken hoog gestapeld.
  4. Hoe verliep de bevoorrading?
    De standhouders kwamen zelf het materiaal ophalen in de stockageruimte. Een verantwoordelijke van de gemeente was er permanent aanwezig. De bakken stonden gerangschikt per stand, en waren herkenbaar gemarkeerd. Bij elke afhaling ondertekende de standhouder een papier voor het aantal meegenomen propere bekers en teruggebrachte vuile bekers. Elke drankaanbieder kreeg ook communicatiemateriaal mee voor aan de stand. Elke avond brachten alle standhouders de materialen terug naar de stockageruimte. Na het evenement telde de gemeentemedewerker alle materialen na. Dat was behoorlijk tijdsintensief.
  5. Hoe verliep de afwas?
    Eén standhouder had een spoeltoog en waste de bekers af tijdens de feestmarkt. De andere bekers werden slechts éénmaal gebruikt en werden na het evenement afgewassen in de industriële wasstraat van de bekerleverancier.
  6. Hoe zamelden jullie het cateringmateriaal in?
    Bezoekers betaalden een waarborg van 2 euro extra per drankje. Gebruikte bekers konden tegen teruggave van de waarborg ingeleverd worden bij de standhouders. Standhouders hadden voldoende cash geld in kas.
  7. Was er een ecoteam en wat waren hun taken?
    Eén tot twee medewerkers waren permanent aanwezig in de stockageruimte, onder meer om de bekerbakken te rangschikken en te bestickeren, de bekers na tellen, communicatiemateriaal op te hangen en te checken of alle drankaanbieders het bekersysteem goed toepasten. Dit bleek te weinig. Optimaal hadden we 4 mensen per dag hiervoor nodig.
  8. Hoeveel betaalden jullie en hoe vingen jullie de extra kosten op?
    De gemeente nam de kosten van huur, afwas en transport op zich. In de toekomst zullen de standhouders deze kosten betalen. Voor toekomstige evenementen heeft Kontich een stock van 6.000 bekers voor eigen evenementen en verhuur aan lokale verenigingen, scholen en organisatoren. De afvalintercommunale IGEAN stelt via een raamcontract verhuur van bekers en afwasservice ter beschikking.
  9. Wat zijn de voordelen van herbruikbaar cateringmateriaal?
    Het centrum bleef ongelooflijk proper. De technische dienst had veel minder opruimwerk. Ze moesten enkel de vuilnisbakken leegmaken. Het afval daalde met 2/3 ten opzichte van andere jaren.
  10. Welke tips heb je voor andere organisatoren?
    - Zorg voor een goed bereikbare stockageplaats en sterke helpers om de bakken af te laden, te dragen en opnieuw op te laden.
    - Werk met spoeltogen voor tussentijds afwassen. Dat vermindert het aantal benodigde bekers en dus ook de afwaskosten van de bekerleverancier. En er is minder mankracht nodig voor het terugbrengen van vuile en ophalen van propere bekers tijdens het evenement.  Dit betekent minder werk voor stewards en de bekercoördinator.
    - Kies voor een centraal gelegen en vlot bereikbare stockageruimte.
    - Rangschik de bekerbakken per cateraar voor een goed overzicht en vlotte logistiek.
    - Voorzie voldoende vrijwilligers om mee te helpen en let er op dat ze het vrij zware fysieke werk aankunnen.
    - Voorzie lege transportbakken voor vuile bekers/cateringmateriaal.
    - Verzamel de bekers in kokers. Dat vergemakkelijkt het tellen enorm.
herbruikbare bekers op evenementen

WK WIELRENNEN - Parcoursgemeente Overijse

WK Wielrennen Overijse
type evenement: wielerevenement
duur: 4 dagen
aantal bezoekers: ±10.000 (gespreid over 4 dagen en 5 locaties)
aantal cateringmateriaal gehuurd:  141.000 bekers gehuurd (waarvan 46.358 gebruikt en tussentijds afgewassen)
waarborg: €2
verliespercentage cateringmateriaal: 3% (gelet op tussentijdse afwas ligt werkelijk verliespercentage lager)
coördinator voor de gemeente Overijse: Eric Symons – deskundige evenementen gemeente Overijs
  1. Wie gebruikten er herbruikbaar cateringmateriaal?
    5 bars verspreid over 5 locaties. De bars werden uitgebaat door verenigingen.
  2. Hoe berekenden jullie de juiste hoeveelheid?
    AB Inbev rekende dit voor ons uit op basis van de hoeveelheid verwachte bezoekers.
  3. Hoe verliep de stockage?
    De bekers werden per locatie achter de toog onder een tent gestockeerd. Op sommige locaties bleven mensen ter plekke slapen, op andere locaties was er security om de stock ‘s nachts te bewaken.
  4. Hoe verliep de bevoorrading?
    Eerst kwamen de verenigingen zelf op een centraal punt nieuwe bekers ophalen. Gaandeweg lukte dit niet meer door de drukte en bracht de organisatie nieuwe bekers naar de bars.
  5. Hoe verliep de afwas?
    Er stond één mobiele afwasstraat om de bekers tijdens het event te reinigen. Omdat de bars verspreid lagen, zorgde dit wel voor een uitdagende logistiek. De eindafwas gebeurde door Ecocup.
  6. Hoe zamelden jullie het cateringmateriaal in?
    Aan de kassa konden bezoekers jetons kopen voor 2 euro per stuk. Aan de bar gaven ze bij hun eerste drankje een extra jeton voor een herbruikbare beker. Bij de volgende drankjes ruilden ze hun lege beker in. Wie vertrok kon zijn lege beker inruilen voor 2 euro in cash. Dit betekende echter makkelijk 5.000 euro aan 2-euro stukken. Elke shiftwissel ging er dus wel wat cash over en weer, met de nodige risico’s vandien.
  7. Was er een ecoteam en wat waren hun taken?
    Er was geen ecoteam. De organisatoren zelf deden de finale opkuisronde en zetten alles klaar voor afvalophaling door Interrand. Er was veel minder opkuis dan normaal. Een borstelwagen is achteraf nog over het plein gegaan.   
  8. Wat zijn de voordelen van herbruikbaar cateringmateriaal?
    Er was beduidend minder afval. Bovendien drinken de mensen liever uit herbruikbare dan uit wegwerpbekers. De drinkervaring sluit immers dichter aan bij glas. 
  9. Welke tips heb je voor andere organisatoren?

    - Werk met zo weinig mogelijk soorten bekers. Gebruik de meest conforme maten. 
    - Ga voor een cashless waarborgsysteem: gemakkelijkere logistiek en minder risicovol.
    - Kies voor een goed afwassysteem, een wasstraat bijvoorbeeld. Hoe beter het systeem, hoe minder de afwas je kost. Hoe meer je ter plekke kunt afwassen; hoe meer je bespaart op de huur van bekers.
    - Wij werkten met kartonnen dozen om de bekers in te vervoeren. Dit is doenbaar voor het transport voor en na het event, maar niet tijdens het event als je tussentijds afwast.
    - Verzamel de bekers in lange buizen.
    - Voorzie voldoende vrijwilligers. 
    - Maak goede afspraken met omliggende horeca. Betrek ze bij het evenement.

Nuttige documenten:
- info tooguitbating WK dorp
herbruikbare bekers catering
herbruikbaar cateringmateriaal eten
Responsive Image
herbruikbaar cateringmateriaal drank

FOODTRUCKFESTIVAL - Amuse festival Hasselt 

duur: 1 dag
aantal bezoekers: 5.000
hoeveelheid cateringmateriaal gehuurd: 1000 dessertborden, 500 ondertassen, 300 (soep)kommetjes, 200 koffietassen, 1200 vorken, 300 messen, 600 koffielepeltjes
waarborg: geen (blijkt vaak niet nodig i.g.v. porselein, glas en inox bestek)
verliespercentage cateringmateriaal: 0%. Geen servies op het terrein, ook niet in de vuilnisbakken
totaal afval: 1 container rest (800L), 1 vuilniszak PMD (60L)
coördinator voor de stad Hasselt: Iris Van den Bossche, deskundige internationale solidariteit

  1. Wie gebruikten er herbruikbaar cateringmateriaal?
    15 standen van verenigingen op het festival.
  2. Hoe berekenden jullie de juiste hoeveelheid?
    We vroegen op voorhand aan de standhouders om een inschatting te maken van hun hoeveelheid hapjes en het benodigde servies. We hebben 1/3 hiervan gehuurd.
  3. Hoe verliep de stockage?
    Alles werd verzameld in een grote schuur in het midden van het terrein. Daar bevond zich ook het afwaspunt.
  4. Hoe verliep de bevoorrading?
    De standhouders kwamen zelf proper servies afhalen aan de afwasdienst.
  5. Hoe verliep de afwas?

    Negen vrijwilligers wasten af tijdens het evenement. Ze gebruikten een professionele vaatwasmachine en spoelbakken. Het afdrogen gebeurde deels handmatig. Er waren te weinig vrijwilligers. Op sommige momenten was het te druk om de afwas te kunnen bijhouden.

  6. Hoe zamelden jullie het cateringmateriaal in?
    We werkten niet met een waarborgsysteem. Er stonden op 7 plaatsen verspreid over het terrein 'afval -en afwaspunten’ waar mensen hun vuile afwas mochten neerzetten. We hebben nergens servies op het terrein gevonden. Maar de afvalpunten zaten regelmatig te vol.
  7. Was er een ecoteam en wat waren hun taken? 
    Er waren 9 vrijwilligers die elk 9 uur aanwezig waren. Zij brachten de afwas en het vuile servies van de inzamelpunten naar de afwasdienst. Voordat het evenement doorging, was het kringloopservies al een eerste keer afgewassen. Dat op zich was al goed voor 12 werkuren.
  8. Hoe zag jullie kostenplaatje er uit? 
    - De standhouders hadden geen uitgaven voor cateringmateriaal. 
    - Er waren hogere vrijwilligerskosten voor de afwas, maar deze compenseren met lagere opruim -en afvalverwerkingskosten. 
    - De huurkost van kringloopservies en bestek was slechts 150 euro. 
    - Extra kosten waren er ook voor de huur van een industriële afwasmachine en spoelbakken, afwasproduct en bolderkarren voor de inzameling van afwas. 
    Een eerste keer betaal je ook voor de vormgeving en realisatie van de inzamelpunten, maar die kunnen elk jaar hergebruikt worden. 

    De OVAM en Fost Plus ondersteunen proefprojecten rond duurzame evenementen, zo konden we een deel van de kosten recupereren. De gemeente nam de rest van de kosten op zich als voorbereiding op de nieuwe wetgeving over duurzaam cateringmateriaal. 
    Voor evenementen waar niet met glas en porselein gewerkt kan worden, stelt Limburg.net herbruikbare bekers ter beschikking. Alle Limburgse sport-, cultuur-, jeugd- en buurtverenigingen, onderwijsinstellingen, gemeentelijke diensten en adviesraden kunnen die gebruiken.
  9. Wat zijn de voordelen van herbruikbaar cateringmateriaal?
    Er was opmerkelijk minder afval. Het opruimen nam amper tijd in beslag. Alle pmd-afval was afkomstig van recipiënten die bezoekers van thuis meebrachten. We merkten ook geen verschil in omzet.

  10. Welke tips heb je voor andere organisatoren?
    Voorzie voldoende vrijwilligers voor de afwas, huur een 2de professionele vaatwasmachine en maak de inzamelpunten op tijd leeg.
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image

ECO- EN BOERENMARKT - Kontich

type evenement: markt
duur: 1 dag
aantal bezoekers: 1.000
aantal cateringmateriaal gehuurd: 3.650 bekers (waarvan 1.800 gebruikt zonder tussentijdse afwas), 980 borden, 180 kommetjes, 2.800 stuks bestekwaarborg: 2 euro/herbruikbaar recipiënt
verliespercentage cateringmateriaal: 2% (alleen borden)
totaal afval: 0,5 zak restafval (30 liter)
coördinator voor de gemeente Kontich: Evelyne Van den Abeele, deskundige Afval en Milieu
  1. Wie gebruikten er herbruikbaar cateringmateriaal? 
    27 standen van verenigingen op de markt waarvan er 8 ook catering aanboden. Het jeugdhuis werkte deels met wegwerp en deels met herbruikbaar materiaal zonder waarborg. Ze waren veel stuks kwijt en hadden veel meer opruimwerk en afval.
  2. Hoe berekenden jullie de juiste hoeveelheid?
    We berekenden de benodigde hoeveelheid bekers op basis van de handleiding van de OVAM. Voor het eetgerei gaven de cateringstanden op voorhand per mail aan  hoeveel bordjes en bestek ze nodig hadden.
  3. Hoe verliep de stockage?
    Er was een depot naast de markt. Hier kwamen de standhouders het materiaal op een vooraf afgesproken tijdstip ophalen en na de markt terug brengen. De coördinator telde het materiaal ter plaatse.
  4. Hoe verliep de bevoorrading?
    Er was geen extra bevoorrading tijdens de markt nodig. De standhouders hadden meer dan voldoende materiaal.
  5. Hoe verliep de afwas?
    Het bestek moesten we zelf afwassen voor we het teruggaven aan de kringwinkel. De bekers en het eetgerei werd door de verhuurfirma’s opgehaald en gewassen in een industriële afwasstraat.
  6. Hoe zamelden jullie het cateringmateriaal in? 
    Bezoekers betaalden een waarborg van 2 euro  extra per drankje/hapje. Vuile bekers en borden werden tegen teruggave van de waarborg ingeleverd bij de standhouders.
  7. Was er een ecoteam en wat waren hun taken? 
    Er waren 7 vrijwilligers die elk 6 uur aanwezig waren. Zij sensibiliseerden de bezoekers, bevestigden het communicatiemateriaal en hielden het terrein proper. Door het herbruikbare cateringmateriaal was er amper opruimwerk, ze verveelden zich.
  8. Hoeveel betaalden jullie en hoe vingen jullie de extra kosten op?
    Bestek huurden we bij de kringwinkel aan 0,10 euro/stuk. Bekers huurden we bij een bekerleverancier aan 0,10 – 0,20 euro/stuk inclusief industriële reiniging. Het eetgerei huurden we aan 0,25 euro/stuk inclusief industriële reiniging. Zo komen we aan 1.100 euro. Transportkosten en vergoeden van ontbrekend materiaal zitten hier niet bij.
    De OVAM en Fost Plus ondersteunen proefprojecten rond duurzame evenementen, zo konden we een deel van de kosten recupereren. De gemeente nam de rest van de kosten op zich als voorbereiding op de nieuwe wetgeving over duurzaam cateringmateriaal.
    Voor toekomstige evenementen heeft Kontich een stock van 6.000 bekers voor eigen evenementen en verhuur aan lokale verenigingen. De afvalintercommunale IGEAN verhuurt ook bekers en een afwasservice.
  9. Wat zijn de voordelen van herbruikbaar cateringmateriaal?
    Het afval daalt drastisch, net als de opruimuren achteraf. De materialen zelf zijn stevig en ogen mooi. De verhuurfirma’s ontzorgen ons volledig, en nemen zo heel wat stress weg.
  10. Welke tips heb je voor andere organisatoren?
    - Begin op tijd met de voorbereidingen.
    - Betrek de standhouders, maak duidelijke afspraken rond het waarborgsysteem en ga na of ze worden nageleefd.
    - Vergrendel de stockage en voorzie voldoende medewerkers voor de terugname en telling van de materialen.
    - Kies bij voorkeur voor volledige ontzorging door een verhuurfirma. Het zelf afwassen van het bestek kostte ons veel tijd na het evenement.
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image

HERBRUIKBARE MAALTIJDBOXEN VOOR TAKEAWAY - Dagschotel

Dagschotel is een samenwerking tussen Stad Antwerpen en Sense, een cluster van horeca-uitbatingen met sociaal talent.
aantal maaltijden/dag: +- 125 maaltijden/dag/restaurant
aantal locaties: 3: Merksem, Hoboken en Borgerhout
type cateringmateriaal: maaltijdboxen van MEPAL
waarborg: 8.5€ waarborg voor een set die bestaat uit een maaltijdbox en soepkommetje
verliespercentage: Zeer laag. Het is moeilijk hier een cijfer op te plakken. We weten wel perfect waar alle potjes zijn, dit staat geregistreerd in ons systeem. De meeste potjes vinden altijd hun weg terug mede dankzij de herinneringsmail die we uitsturen naar klanten die al langer dan een maand niet besteld hebben. Het grootste deel van ons verlies komt door verpakkingen die te beschadigd zijn en daarom uit omloop worden gehaald.
sinds: sinds 2019
website: www.dagschotel.be/verpakkingen
  1. Wie maakt er gebruik van het herbruikbaar cateringmateriaal?
    Dagschotel biedt verse maaltijden aan. Iedereen is welkom. Voor 60-plussers en mensen met een verhoogde tegemoetkoming hebben we verminderde tarieven. De focus ligt op takeaway en delivery.
  2. Hoe verloopt de stockage en bevoorrading en afwas? 
    De maaltijden worden bereid in een centrale productiekeuken en dan naar de verschillende locaties vervoerd in de herbruikbare verpakkingen. We vragen de potjes na gebruik gespoeld of gereinigd terug binnen te brengen bij de Dagschotel. Bij dagelijkse maaltijdlevering neemt de chauffeur alle gebruikte verpakkingen mee terug naar de productiekeuken waar ze worden afgewassen in een industriële vaatwasmachine. Ze worden daar dan proper gestockeerd, klaar om weer in omloop gebracht te worden
  3. Hoe werkt het waarborgsysteem?

    Elke klant registreert zich bij zijn eerste bestelling. Dat kan via de website of ter plekke in de Dagschotel. Bij elke bestelling wordt het juiste aantal potjes gekoppeld aan het klantenaccount. Bij de eerste bestelling krijgt de klant de potjes er gratis bij om kosteloos te kunnen instappen in het systeem. Als hij niet alle potjes heeft teruggegeven bij een volgende levering of afhaling in ons restaurant, rekenen we hem 8,5 euro aan voor een set van 2 potjes (soep + dagschotel). Het verliespercentage van ons systeem ligt zeer laag. Dit is enerzijds omdat we veel vaste klanten hebben. Anderzijds sturen we een herinneringsmailtje naar klanten die al langer dan een maand niet besteld hebben en vragen we hen hun potjes terug binnen te brengen. Dat werkt.

  4. Hoe vangen jullie de extra kosten op?
    We voerden een studie uit om te bepalen hoeveel keer een potje hergebruikt moet worden opdat het financieel interessanter is dan wegwerpverpakkingen. Op dit moment halen we die minimale hergebruikcycli nog niet omdat de potjes te snel beschadigen. We hebben ons ideale recipiënt dus nog niet gevonden, maar blijven zoeken bij onze huidige en andere leveranciers.
  5. Wat zijn de voordelen van herbruikbaar cateringmateriaal?

    Het is goed zowel voor het milieu als voor de kwaliteit van de maaltijden. Afhaalmaaltijden brengen een hele berg afval mee. Dat vermijden we dus. Bovendien blijft de maaltijd langer kwalitatief en lekker. Het ziet er ook mooier uit.
    We krijgen vele positieve reacties van klanten, ze vragen ook naar onze desserten in herbruikbare potjes.
    Ons systeem is ook heel laagdrempelig. Klanten betalen pas voor hun potjes als ze ze niet terugbrengen en moeten dit geld dus niet voorschieten. We doen ook aan klantenbinding op deze manier.

  6. Welke tips heb je voor anderen die een systeem opstarten?
    - Hou het systeem zo laagdrempelig mogelijk.
    - Zorg voor een systeem op maat van jouw specifieke klanten.
    - Kies voor een verpakking op maat van jouw producten en klanten.
    - Overweeg of een samenwerking met een externe partner voordelen heeft voor jou.
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image
Responsive Image

HERBRUIKBARE BEKERS EN MAALTIJDBOXEN - VUB Campus Etterbeek

aantal warme dranken/dag: tot 300/dag
aantal maaltijden/dag: tot 1.000 maaltijden/dag waarvan een 40-tal voor take away
aantal locaties: 1
type cateringmateriaal: bekers en maaltijdboxen
waarborg: 1 euro/herbruikbare beker, 2-3 euro/maaltijdbox
sinds: bekers sinds 2019, maaltijdboxen sinds 2021

  1. Wie maakt er gebruik van het herbruikbaar cateringmateriaal?
    Studenten, personeel of bezoekers die in het studentenrestaurant een warme drank of maaltijd kopen voor take away. Warme dranken serveren we zelfs enkel nog in herbruikbare bekers, of het nu voor consumptie ter plaatse of take away is. De koffietassen kwamen immers vaak niet terug. Enkel broodjes bieden we nog aan in wegwerpmateriaal.
  2. Hoe verloopt de stockage en bevoorrading?
    Het grootste gedeelte van onze voorraad bekers en maaltijdboxen worden gestockeerd achter de bedieningstoog. De stock wordt dagelijks aangevuld met de teruggebrachte bekers of boxen zodat we nooit een grote stock nodig hebben. We hebben ook steeds een kleine voorraad in onze stockageruimte. Wanneer we merken dat onze voorraad daalt, contacteren we onze leverancier en hebben we binnen enkele dagen een nieuwe voorraad. Beschadigde bekers leveren we ook bij hem in voor recyclage.
  3. Hoe verloopt de afwas?
    We wassen alles af in boxen in onze professionele vaatwasmachines. Nadien stapelen we de afwaskorven op elkaar zodat het materiaal aan de lucht kan uitdrogen.
  4. Hoe verloopt de teruggave?
    Onze grootste zorg was de hygiëne van de gebruikte bekers en maaltijdboxen. Door de klanten de beker zelf te laten deponeren in een daartoe voorziene bak vermijden we dat ons personeel hiermee rechtstreeks in aanraking komt tijdens de bediening. De maaltijdboxen worden geretourneerd aan de kassa’s , ver weg van de bediening.
  5. Hoe werkt het waarborgsysteem?

    De waarborg wordt bovenop de aankoopprijs van de drank/maaltijd gerekend. Bij een volgende aankoop kan het materiaal ingeruild worden voor een proper stuk, en is er geen nieuwe waarborg nodig. Voor de warme dranken gebeurt dit rechtstreeks aan de koffietoog. Voor de warme maaltijden geeft de klant aan dat het om een take away maaltijd gaat zodat hij een maaltijdbox meekrijgt. De klant geeft de gebruikte en uitgespoelde boxen terug aan de kassa. Als de klant de waarborg terug wil, betalen we die cash. Wie niet wil aanschuiven op drukke momenten, kan zijn beker ook inruilen tegen een jeton. Elektronisch terugbetalen is niet mogelijk met onze betaalterminals.

  6. Hoeveel vangen jullie de extra kosten op?

    Veel extra kosten zijn er niet vermits de aankoop van de beker of maaltijdbox gelijk is aan de waarborg die we hiervoor vragen.

  7. Wat zijn de voordelen van herbruikbaar cateringmateriaal?
    Herbruikbaar cateringmateriaal was een volgende stap in het duurzaamheidsbeleid van het VUB Restaurant. Op termijn wil de VUB alle wegwerpmateriaal op onze campus  afschaffen. Enkel drinkwaterfonteinen en verpakkingsvrije automaten zullen nog beschikbaar zijn. Het is gezonder én beter voor het milieu.
  8. Welke tips heb je voor anderen die een systeem opstarten?
    Onze grootste zorg was het hygiënisch ontvangen van de gebruikte bekers en maaltijdboxen. Door de klanten de beker zelf te laten deponeren in een daartoe voorziene bak vermijden we dat ons personeel hiermee rechtstreeks in aanraking komt tijdens de bediening. De maaltijdboxen worden geretourneerd aan de kassa’s (weg van de bediening).

Groen Event