Waar te raadplegen?

Inzage dossiers

Er zijn een groot aantal bodemdossiers bij de OVAM beschikbaar.


Er zijn een groot aantal bodemdossiers bij de OVAM beschikbaar. Als u een blik werpt op het geoloket, kunt u dit beamen.

Bij de aflevering van de documenten moet de OVAM rekening houden met de AVG regelgeving (GDPR). Daardoor is het mogelijk dat niet alle informatie kan vrijgegeven worden.

Opvragen bodemrapporten

Een bodemdossier bevat één of meerdere rapporten. Een aantal bodemrapporten zijn publiek beschikbaar. U kunt deze raadplegen en gratis downloaden via het webloket.
Wanneer een sanering is voorzien en daarvoor is een openbaar onderzoek lopende, dan kan u het betrokken bodemsaneringsproject tijdens deze periode gratis downloaden via dit platform (rechtsbovenaan bij Publieke lijsten).
Is het rapport niet publiek beschikbaar? Dan kunt de digitale versie van dit rapport (pdf-formaat) bij de OVAM opvragen door dit formulier in te vullen. 

Wanneer u digitale informatie opvraagt, hanteren we onderstaand tarief:

  • Elk digitaal rapport in pdf-formaat kost 50 euro.
  • Vraagt u bijvoorbeeld de rapporten van een oriënterend bodemonderzoek en een beschrijvend bodemonderzoek? Dan betaalt u 100 euro.

Het dossiernummer kunt u opzoeken via het geoloket

Opvragen andere informatie dan bodemrapporten 

Het is mogelijk om naast bodemrapporten ook andere informatie bij de OVAM op te vragen. Denk hierbij aan een beoordelingsbrief.

Kijk zeker eens op bodemkwaliteit.be. waar reeds veel bodeminfo ter beschikking wordt gesteld. 

Vindt u de gewenste informatie niet dan kan u deze bij de OVAM opvragen door dit formulier in te vullen waarbij u een duidelijke omschrijving geeft van het gewenste document. De aanvraag zal dan aanzien worden als een aanvraag in het kader van de wetgeving van openbaarheid van bestuur. De OVAM zal dan aftoetsen of de gevraagde informatie kan vrijgegeven worden en dit binnen een 20 kalenderdagen.  

 

Inzage van dossiers

Het is momenteel niet mogelijk om dossiers in te kijken bij de OVAM. 

Berekening van de werkuren

Artikel 218 van het Vlarebo vermeldt dat het bedrag van retributie voor specifieke informatie gelijk is aan de kosten om de gevraagde informatie te verstrekken. De retributie wordt bepaald door de OVAM na beoordeling van de ontvankelijkheid van de vraag tot maatwerk. Voor de berekening van de kosten doet de OVAM een zo realistisch mogelijke inschatting van het aantal werkuren en vermenigvuldigt die met het uurtarief van de in te zetten personeelsleden.

De gemiddelde uurtarieven van de personeelsleden zijn:

  • niveau A: 63,96 euro;
  • niveau B: 41,94 euro;
  • niveau C: 39,90 euro;
  • niveau D: 29,58 euro.

Deze tarieven zijn gebaseerd op de uurlonen van het personeel op 1 oktober 2024 en worden indien nodig nog geïndexeerd.

Team klantenbeheer - bodem

Hebt u een vraag voor dit team? Stel ze hier:

Adres
Stationsstraat 110
2800 Mechelen
Route en bereikbaarheid
Telefoon
015/284.458