Eerlijk Huis lanceert campagne asbestattest
Vanaf 23 november 2022 moet er bij elke overdracht van een pand gebouwd voor 2001 een asbestattest overhandigd worden aan de koper. Daarom introduceert de OVAM het ‘Eerlijk Huis’.
Op donderdag 25 mei komt het huis letterlijk tot leven en verklapt het haar ‘asbeste’ plekjes.
Zelf de spectaculaire aftrap van de ‘Eerlijk Huis’-campagne meemaken?
Dat kan op 25 en 26 mei vanaf 21 uur, op de Korenmarkt in Mechelen.
Meer info op eerlijkhuis.be
Eerste certificatie-instelling is erkend: de examens kunnen ingepland worden
De beslissing tot erkenning van de eerste certificatie-instelling is genomen en wordt binnenkort gepubliceerd in het Belgisch staatsblad. Vanaf juni kunnen asbestdeskundigen inventarisatie dan ook hun certificaat aanvragen nadat ze geslaagd zijn in het examen. Op onze website kunt u nagaan wat de status is van de erkenningsaanvragen van de (kandidaat) certificatie-instellingen.
Kwaliteitsbewaking
Certificatie-instellingen bewaken de kwaliteit van de opmaak van asbestattesten door de gecertificeerde asbestdeskundigen inventarisatie. Zij doen dit door een kwaliteitsvolle opleiding te geven, door bijscholingen en ondersteuning via een eerstelijns-helpdesk en door audits en controles bij de asbestdeskundigen. Aan de hand van persoonscertificaten voor de asbestdeskundigen en procescertificaten voor de bedrijven kunnen ze de kwaliteit opvolgen en bijsturen waar nodig.
Hoe word ik asbestdeskundige?
Op onze website vindt u het stappenplan dat u moet doorlopen om gecertificeerd asbestdeskundige inventarisatie te worden.
- Vraag uw uniek persoons-ID aan bij de OVAM. Dit nummer heeft u ook nodig om u te kunnen inschrijven voor het examen.
- U moet een verplichte opleiding tot asbestdeskundige inventarisatie bij een certificatie-instelling volgen
a. Heeft u deze nog niet gevolgd, dan kan dat vanaf nu enkel bij een erkende certificatie-instelling
b. Heeft u deze al gevolgd, neem dan contact op met uw certificatie-instelling om te weten wat u zelf nog moet doen om uw opleiding door hun te laten valideren.
- Schrijf u in voor het examen. Dat kan pas nadat een erkende certificatie-instelling in de certificatietool van de OVAM heeft aangeduid dat u de verplichte opleiding gevolgd heeft (validatie).
Het examen
Het examen toetst de basiskennis asbestinventarisatie en de leerstof van de verplichte opleiding zoals de kennis van de Vlaamse wetgeving rond het asbestattest, het toepassen van het inspectieprotocol en het werken met de online inventarisatiedatabank. De examens starten in de laatste week van mei (30 en 31 mei en 2 juni). U moet eerst slagen in het theoretisch examen voordat u kunt deelnemen aan het praktisch examen. Het examen wordt georganiseerd door een door de OVAM aangestelde examenbeheerder. Vanaf 23 mei staat de webpagina waar u zich kunt inschrijven online. Meer informatie over de eerste data, locaties en de prijs vindt u hier.
Meer info over het asbestattest vindt u op onze website.
Team pers & communicatie
- Adres
- Stationsstraat 110
2800 Mechelen
Route en bereikbaarheid - Telefoon
- 015284140