Veelgestelde vragen beheer risicolocaties
Het beheer van de risicolocaties
Neen, de gemeente is de enige beheerder.
- In geval van nood, kan de OVAM ook wijzigingen in de databank aanbrengen.
- Bodemsaneringsdeskundigen geven de nodige wijzigingen aan de data risicolocaties door aan het lokaal bestuur. Die wijzigt de data.
- Exploitanten raden we aan ervoor te zorgen dat hun vergunningsinformatie in het omgevingsloket overeenstemt met de werkelijkheid op het terrein. Op die manier worden zij voor de juiste activiteiten op hun onderzoeksplicht gewezen door de OVAM.
- Schrappen: de risico-activiteit is er nooit geweest (bv. naar aanleiding van een gemotiveerde verklaring). De risicolocatie wordt verwijderd. Geschrapte risicolocaties worden wel bewaard in de databank met het label ‘geschrapt’.
- Contour aanpassen: wanneer de geometrie en/of ligging van de risicolocatie niet overeenstemt met de realiteit/vergunning/…, kan de gemeente de contouren aanpassen.
We behouden de huidige werkwijze: bij twijfel wordt de zwaarste (sub)rubriek toegekend (worst case).
Elke wijziging via de webtoepassing of software integratie (API) wordt real-time doorgevoerd in de databank en de kaartlaag (WFS).
Een risicolocatie intekenen op een volledig perceel kan en mag nog steeds. In dit specifieke geval kan men worst case werken door het volledige perceel aan te duiden.
Neen, een gemeente kan in het veld ‘omschrijving’ van de risicolocatie wel notities maken en/of verwijzen naar een vergunning/eigen dossier.
Dit beslist elke gemeente voor zichzelf. Technisch is het mogelijk. Gemeenten kunnen shape files uploaden in het nieuwe beheer.
Ja
Lambert72. We zijn achter de schermen al bezig om ook Lambert2008 te implementeren.
De gemeente is verantwoordelijk voor de informatie in de gemeentelijke inventaris. Hiervoor baseren zij zich op informatie uit de vergunningen. De verantwoordelijkheid van de vergunningeninformatie ligt bij de vergunningsaanvrager en de vergunningsverlenende overheid.
De startdatum van een activiteit kan in de toekomst liggen. Een grond wordt pas als risicogrond beschouwd vanaf het moment dat de risico-activiteiten op die grond effectief starten.
Ook dit staat op de roadmap van de OVAM. Het Beheer Risicolocaties is stap 1 richting een GIS-gebaseerde werking. Voorlopig verwijzen we wat betreft de bodemonderzoeken naar het Webloket Gemeente waar de oude en ook de na uitrol opgestarte bodemdossiers raadpleegbaar zijn.
- Is de bodemverontreiniging afkomstig van een onvergunde exploitatie, dan maakt de gemeente een nieuwe, onvergunde risicolocatie aan en kent zij de juiste rubriek toe.
- Is de bodemverontreiniging niet gelinkt aan een risico-activiteit, dan moet er geen risicolocatie worden aangemaakt.
- UITZONDERING: In het geval van illegale drugslabo’s moet rubriek 7.1.1 worden toegekend aan een onvergunde risicolocatie.
Je kan alle attributen van de risicolocatie (contour, start- en einddatum, vergunningeninformatie,…) wijzigen behalve de rubrieknummer zelf. Is deze foutief, dan schrap je deze risicolocatie en maak je een nieuwe risicolocatie met de juiste rubrieknummer aan.
Op die manier houden we een correcte historiek bij. De foutieve rubriek/activiteit werd immers nooit uitgevoerd en moet geschrapt worden.
Op basis van de werksessies en webinars (sep '25), zijn volgende uitbreidingen gevraagd:
- De kaartlaag Risicolocaties ook beschikbaar maken via Geopunt.
- In bulk risicolocaties wijzigen.
- Geometrie/gegevens van een risicolocatie kopiëren naar een nieuwe risicolocaties.
- Een directe viewer van documenten uit Webloket gemeenten in de webtoepassing Beheer Risicolocaties.
- …
De migratie van OVAM data van huidige naar nieuwe databank
Rubrieken gekoppeld aan percelen in de OVAM databank, worden gemigreerd naar de nieuwe databank Risicolocatie.
- We migreren rubrieken met volgende bron: ‘OVAM’, ‘Deskundige’, ‘Gemeente’.
- We migreren géén nulrubrieken. Die zijn toegekend in de optiek dat er geen risico-inrichting op een perceel aanwezig is. De bodemdossiers en nulrubrieken blijven wel nog raadpleegbaar in het huidige Webloket Gemeente. Na uitrol zullen de nulrubrieken ook raadpleegbaar zijn in een kaartlaag.
- In eerste instantie wordt de contour van het perceel overgenomen als de contour van de risicolocatie. Via het nieuwe beheer is meer detail mogelijk. Intekenen op perceelscontouren blijft ook een optie, bijvoorbeeld wanneer de exacte locatie van een activiteit niet gekend is.
- Eén risicolocatie wordt beschreven door één rubriek.
Voor meer info, zie Migratie van data Risicogrond naar Risicolocatie
Ja. Dit is een worst case aanpak om te voorkomen dat onterechte niet-risicogronden door de mazen van het net glippen. Gemeenten die deze rubrieken wensen te valideren, kunnen hierop filteren in het Webloket Gemeenten (zie Webinar van september 2025). Dit kan zowel voor als na uitrol.
Momenteel beheren veel gemeenten hun risicogronden in een eigen databank of via wijzigingen in het VIP, waardoor er vaak verschillen zijn tussen de data bij de OVAM en de data van de gemeente. Bij uitrol migreren we de OVAM-data naar het nieuwe GIS-gebaseerde beheersysteem.
Gemeenten krijgen echter wel de keuze of ze willen verder werken met deze gemigreerde OVAM-data of liever het nieuwe beheer starten met hun eigen data. Wanneer ze kiezen voor hun eigen data, zal men deze eenmalig, kort voor de release op 17 november 2025, kunnen uploaden in de nieuwe, GIS-gebaseerde databank (zie Webinar van september 2025).
Na uitrol van het nieuwe beheerssysteem verloopt het beheer in één enkele databank, waarbij de gemeente de enige beheerder is.
Dit beslist elke gemeente voor zichzelf. Het Webloket Gemeente blijft beschikbaar en voorziet een functie om te filteren op de bron van de rubriek (zie Webinar van september 2025). Gemeenten kunnen kiezen om dit systematisch te valideren of ad hoc bijvoorbeeld naar aanleiding van een vastgoedinlichting.
- Indien gewenst vanaf uitrol: lever vóór 10/11/2025 een geldige csv aan. We bezorgen dan een template aan de gemeente.
- Indien later: dan zal de OVAM in eerste instantie de OVAM data migreren en kan na uitrol alsnog de data van de gemeente worden geïmporteerd. Hier staat geen tijdslimiet op en kan dus zelfs maanden na uitrol nog.
ADP.
Zie ook Migratie van data Risicogrond naar Risicolocatie
Enkel de rubrieken die na de datum van de nulrubriek nog werden toegevoegd, migreren mee naar de nieuwe databank Risicolocaties. Voor meer info: Migratie van data Risicogrond naar Risicolocatie
De integratie met Omgevingsvergunningen
Er wordt een dagelijkse input opgezet, waarbij vergunningsaanvragen uit het omgevingsloket, doorstromen naar de databank Risicolocaties.
De contour van de IIOA is de contour van de risicolocatie, één rubriek komt overeen met één risicolocatie.
Momenteel werken we met de gestructureerde AANVRAAG-data. Zodra de gestructureerde BESLISSING-data van vergunningen beschikbaar is bij het omgevingsloket, gebruiken we die data.
Voor meer info, zie Integratie databank Risicolocaties met data omgevingsvergunningen
- Een gemeente die over eigen software beschikt die al een integratie met OMGV bevat schakelt de integratie bij OVAM best uit zodat geen duplicate risicolocaties worden aangemaakt.
- Los van deze situatie kan elke gemeente beslissen of de kwaliteit van de integratie voldoet. Een gemeente kan ook verkiezen de input van de data manueel te doen in plaats van de input te valideren en/of aanpassen.
Technisch is dit mogelijk en het staat gemeenten vrij om dit te doen. Zij zijn immers beheerder van de risicolocaties.
De visie bij de OVAM is wel dat vergunningsaanvragers een grote verantwoordelijkheid dragen voor hun vergunningsaanvraag en -informatie. Indien een contour of rubriek niet klopt, is het in principe aan de hen om dit in het omgevingsloket aan te passen en ervoor te zorgen dat de vergunde en de werkelijke situatie op een terrein zoveel mogelijk overeenstemmen.
OVAM adviseert dan ook om bij twijfel geen contouren van IIOA’s aan te passen.
Een vergunde vergunning kan na de periode van beroep alsnog wijzigen of geweigerd worden. De status van de vergunning bij de risicolocatie krijgt dan het label ‘wijziging vergunning = JA’. Een vergunning kan tot maximum 6 maanden na gunning wijzigen. Daarna is geen statuswijziging meer mogelijk.
Vanuit OVAM worden er géén risicolocaties geschrapt. Bij een wijziging van de vergunning is het aan de gemeenten om te controleren of de input correct is, om aanpassingen te doen of te schrappen waar nodig. We voorzien hiervoor een lijst die op deze situatie kan gefilterd worden.
De OVAM heeft momenteel al een integratie met omgevingsvergunningen, die rubrieken aan percelen koppelt. Indien reeds een OMV- en/of IIOA-nummer aanwezig in de databank, migreren we dit mee naar de nieuwe databank.
Neen, wijzigingen/schrappingen aan risicolocaties stromen niet terug naar OMGV. OVAM heeft dit wel aangeboden en de mogelijkheid hiervan staat wel op de radar bij team OMGV.
Neen. Wij zijn met ons systeem in staat om zowel IIOA obv perceelscontouren binnen te halen, als diegene die in GIS zijn ingetekend. In die zin zorgen wij dat ons systeem meer flexibiliteit toelaat dan nu het geval is en zijn we in staat om vernieuwingen bij OMGV op te vangen indien ze zich voordoen.
We krijgen de PIV (project inhoud versie) op moment dat een project naar een vergunde status gaat. Wijzigingen aan PIV na moment van gunning stromen niet door.
Vanuit OMGV krijgen wij de VITO_id en VITO_versie_ID van een rubriek. Deze mappen wij op onze eigen referentietabel van rubrieken.
- We krijgen enkel de beslissingsdatum van de vergunning.
- Voor vergunningen geven wij géén start- en einddatum in.
- Voor de risico-activiteit is de startdatum een verplicht veld. Dit vullen we in met de beslissingsdatum van vergunning.
Wij houden enkel de OMV nummer en IIOA nummer bij. De combinatie van beide is een unieke identifier in het omgevingsloket. Voor meer info verwijzen we naar het omgevingsloket zelf.
Tijdelijke rubrieken hebben een ‘T' als attribuut. In de referentietabel van de rubrieken zal op die 'T’ kunnen worden gefilterd. Beleidsmatig hanteren we het volgende:
- Bij bouwwerken: < 1 jaar + alle rubrieken tijdelijk → geen risicogrond
- Bij andere activiteiten: < 3 maanden + tijdelijk → geen risicogrond
De exacte duurtijd van een aangevraagde tijdelijke rubriek weten we echter niet, vandaar dat deze tijdelijke activiteiten dan ook worden toegevoegd als risicolocatie en aanleiding geven tot een risicogrond bij overlap met een perceel.
Data Risicolocaties in het Vastgoedinlichtingenplatform (VIP)
Het VIP zal de kaartlaag (WFS) uitlezen voor opbouw van het vastgoedinlichtingenmodel. Het leest ALLE risicolocaties uit en is real-time. Er zal geen verschil meer zijn tussen de VIP-data en de OVAM-data.
Neen, het VIP wordt read-only.
- Wanneer een fout wordt opgemerkt in de data risicolocaties past de gemeente de data rechtstreeks in de databank Risicolocaties aan via de eigen software of de OVAM webtoepassing.
- Daarna stuur de gemeente een maitje naar vip@athumi.eu om voor het betreffende dossier een herbevraging te doen van 'risicolocatie'.
- VIP informeert vervolgens het lokaal bestuur, waarna die het dossier verder kan afwerken/afleveren.
Meer info hier.
Andere vragen
Dit loket blijft beschikbaar voor inzage (read-only) van bodemdossiers en documenten. Zowel de dossiers van voor de uitrol, als de nieuw aangemaakte bodemdossiers na uitrol zullen raadpleegbaar zijn. Rubrieken worden vanaf uitrol enkel beheerd via de nieuwe webtoepassing Beheer Risicolocaties of via integratie met de eigen software (API).
Het is de bedoeling dat alle gekende data van risicolocaties in de databank wordt opgenomen. Het lokale bestuur tekent de risicolocaties handmatig in en voegt de vergunningsdata toe in de databank via de webtoepassing of de eigen software met API-integratie.
Neen. De uitspraak verandert niet. De achterliggende berekening gebeurt wel op een andere manier. Dit gebeurt vanaf uitrol van het nieuwe beheer GIS-matig op basis van geometrische overlap tussen perceelscontouren en de contouren van risicolocatie(s).
Gemeenten kunnen de risicolocaties binnen hun gemeentegrenzen op kaart visualiseren. Indien de gemeente niet over een eigen GIS-systeem beschikt, kunnen zij deze kaart ook raadplegen via een open source toepassing. Voor meer info en een handleiding, klik hier.
GIS-matig beheer
- Adres
- Stationsstraat 110
2800 Mechelen
Route en bereikbaarheid