Een
asbestinventaris beschrijft
alle asbesthoudende materialen in een gebouw of werkzone. Hij wordt altijd opgesteld na een inspectie ter plaatse. Op basis van de asbestinventaris voert u een risico-evaluatie uit en maakt u een beheerprogramma of werkplan op. Een asbestinventaris is voorlopig alleen verplicht voor werkgevers. In de toekomst zal een asbestinventarisattest voor alle Vlaamse gebouweigenaars verplicht worden.
Er bestaat momenteel geen beperking of erkenning voor het opmaken van asbestinventarissen. In principe mag u als werkgever dus
zelf een asbestinventaris opmaken voor de gebouwen waar u werknemers tewerkstelt, eventueel ondersteund door uw preventieadviseur. Om zeker correcte resultaten te bekomen, doet u best een
beroep op een expert, bijvoorbeeld een deskundige van een erkend asbestlabo. In de toekomst zal u verplicht een beroep moeten doen op een gecertificeerde asbestdeskundige inventarisatie om een asbestinventarisattest te bekomen.
Het opstellen van een inventaris van alles wat asbest bevat in een bedrijf is een cruciaal onderdeel van de bescherming van werknemers. De federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg (FOD WASO) stelde daarom een brochure op als een leidraad bij het opstellen en het bijwerken van de asbestinventaris en het beheersprogramma.
Asbestinventaris en beheersprogramma | Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (belgie.be)