Bouw- en sloopafval voor professionelen

Registreren van non-conformiteiten bij gemengd bouw- en sloopafval door IHM en vergunde inrichting


Als u sorteerfouten waarneemt in gemengd bouw- en sloopafval, moet u deze bijhouden in een register en informeert u de klant hierover. Dit register heet het non-conformiteitenregister. U kunt gebruik maken van het centrale OVAM register of zelf een register bijhouden. 

IHM’s geregistreerd voor bouw- en sloopafval zullen pas toegang krijgen tot het officiële non-conformiteitenregister vanaf 1 juli 2024. Enkele maanden voordien zal een testomgeving worden geopend.

Het non-conformiteitenregister 


Elke non-conformiteit bevat volgende elementen:  
  • Datum van de non-conformiteit 
  • Naam, adres, ondernemingsnummer van de afvalstoffenproducent 
  • Duidelijke omschrijving van de non-conformiteit, met minstens een beschrijving van de afvalstoffen die zijn waargenomen en die onder de sorteerplicht vallen 
  • Indien u gemengd bouw- en sloopafval weigert, moet deze weigering expliciet vermeld worden in het register 
Breng de afvalstoffenproducent waarbij de non-conformiteit is vastgesteld, uiterlijk de volgende werkdag op de hoogte.  

De OVAM ontwikkelde het centrale non-conformiteitenregister. Dit webloket werd ontwikkeld ter ondersteuning van de IHM’s en verwerkers ter ondersteuning van handhaving op de gescheiden inzameling aan de bron bij afvalproducenten. 

In dit webloket kunt u non-conformiteiten manueel één voor één ingeven. 
Kiest u ervoor een eigen register bij te houden? Gebruik dan het sjabloon dat u op deze pagina kunt downloaden. Met dit sjabloon kan u de non-conformiteiten uploaden in het centraal’ non-conformiteitenregister van de OVAM. 
Wilt u een eigen dataprogramma gebruiken, dan kan u via een ‘REST API call’ interface grotere datasets met non-conformiteiten automatisch doorsturen. 

Om van start te gaan met het centraal register, kunt u terecht in het centraal non-conformiteitenregister.
De non-conformiteitenregisters kunnen op elk moment opgevraagd worden door de OVAM of door een handhaver.  
 

Hulp nodig? 


Heeft u geen toegang?  Dan kan de lokale beheerder voor het online platform 'Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid' binnen uw bedrijf u de nodige toegangsrechten geven. Hoe u kan nagaan wie de lokale beheerder is binnen uw bedrijf of hoe deze de nodige toegengsrechten verleent, kan u nalezen in de Handleiding - toegang tot de productie omgeving van het centraal non-conformiteitenregister

Indien u wenst gebruik te maken van de interface om automatisch uw eigen IT-systeem te linken met het centraal register in functie van het doorsturen van grotere datasets, neemt u contact op met de OVAM via het contactformulier hieronder. Ook met andere vragen kunt u hier terecht. 


 

Team bouw