Het asbestattest

Het asbestattest voor de gemene delen

Laat nu het asbestattest voor de gemene delen opmaken

Verplicht tegen 31 december 2026


Uiterlijk op 31 december 2026 moet elke VME (vereniging van mede-eigenaars) beschikken over een asbestattest van de gemene delen in mede-eigendom voor gebouwen ouder dan 2001. Bestaat er daarvoor al een asbestattest gemene delen dan moet bij elke overdracht van een privatief deel de inhoud ervan al verplicht meegedeeld worden aan de kandidaat-verwerver. Vanaf 31 december 2026 zal bij elke overdracht van een privatief deel zowel het individuele asbestattest als het asbestattest gemene delen ter beschikking moeten zijn. 
Het asbestattest gemene delen wordt afgeleverd door de OVAM en is gebaseerd op een asbestinventaris uitgevoerd door een gecertificeerde asbestdeskundige inventarisatie. 

De VME is verantwoordelijk voor het tijdig beschikken over het asbestattest. Die kan daartoe een syndicus of een gebouwbeheerder mandateren. De syndicus of gebouwbeheerder informeert de VME over de deadline waarop het asbestattest moet aanwezig zijn. Hij of zij bereidt het onderzoek van de asbestdeskundige voor en verzamelt alle bewijsstukken over de gemeenschappelijk beheerde delen. De Syndicus zorgt ook voor de nodige toegangen doorheen en rond het gebouw, de gemeenschappelijke stookplaats en eventueel andere technische installaties.
Responsive Image

Vermijd een geblokkeerde verkoop, vraag tijdig het asbestattest gemene delen aan 

Om geen blokkering van een overdracht vanaf 31 december 2026 te riskeren, moet het asbestattest gemene delen tijdig aangevraagd worden. Het is daarom verstandig nu al een asbestdeskundige aan te stellen en de asbestinventarisatie in te plannen. Zo vermijdt men lange wachttijden naarmate de deadline nadert. 
Maar er zijn nog redenen om niet te aarzelen. Waarom is het verstandig om nu al een asbestattest te laten opmaken? 

Waarom nu al een asbestattest laten opmaken? 

De gezondheid van de bewoners

Het asbestattest informeert over de aanwezige asbestmaterialen en hoe daarmee om te gaan. Zo kunt u de juiste maatregelen nemen om de gezondheid van de bewoners en gebruikers van het gebouw te vrijwaren. Niet alle asbestmaterialen moeten verwijderd worden; soms volstaat het om de materialen veilig te beheren zodat er geen gezondheidsrisico’s zijn. 

Volledig en correct informeren van nieuwe eigenaars 

Een nieuwe (mede-)eigenaar wil geïnformeerd zijn over alle delen van het gebouw, dus ook over de gemeenschappelijke delen zoals het dak, de traphal en het stooklokaal. 

Een betere kostprijsinschatting bij renovatie

Met het asbestattest gemene delen met aanvullend onderzoek kunt u beter inschatten welke kosten er kunnen opduiken tijdens een renovatie en onvoorziene meerkosten vermijden. 

Asbestinventaris voor werkgevers  

Als een VME zelf werknemers in dienst heeft, is ze als werkgever verplicht om over een asbestinventaris te beschikken volgens de Codex welzijn op het werk. Laat een externe werkgever zijn werknemers in opdracht van de VME werken uitvoeren in de gemene delen dan heeft die ook een Codex-asbestinventaris nodig, bijvoorbeeld voor keuringen, poetsen, onderhouds- of herstellingswerken. Een asbestattest van de gemene delen met aanvullend onderzoek is hiervoor bruikbaar als startpunt. 

De beheerplicht  

Een VME is net als iedereen die asbestmaterialen beheert, verplicht om alle maatregelen te nemen om het gevaar voor de gezondheid van de mens of voor het milieu te voorkomen of te beperken. Dit is een verplichting uit de milieuwetgeving. Het asbestattest brengt de asbestmaterialen in kaart en informeert over de te nemen maatregelen om tot een asbestveilig gebouw te komen en te voldoen aan deze beheerplicht.
Lees de brochure "Het asbestattest voor de gemene delen"
Zorg nu voor de gezondheid van de bewoners en de gebruikers

Veelgestelde vragen

Wanneer is het verplicht om een asbestattest op te maken voor de gemeenschappelijke delen bij mede-eigendom?

Uiterlijk op 31/12/2026 moet elke VME beschikken over een asbestattest van de gemene delen.  Indien er bij een overdracht vóór 1 januari 2027 al een asbestattest gemene delen voorhanden is, dan moet dit wel al verplicht meegedeeld worden aan de kandidaat-verwerver.  

Een decreetswijziging heeft de deadline voor het beschikken over een asbestattest voor alle VME’s vervroegd naar 1 januari 2027 in plaats van 1 januari 2032. De oorspronkelijke verplichting om een asbestattest te hebben bij overdracht van de gemeenschappelijke delen tegen 1 mei 2025 wordt geïntegreerd in deze mijlpaal 1 januari 2027. 

Wanneer is het verplicht om een asbestattest op te maken voor de gemeenschappelijk gebruikte delen binnen éénzelfde eigendom?

We spreken van gemeenschappelijk gebruikte delen als er voor een TCR van één eigenaar een vrijwillige of verplichte opsplitsing is in verschillende inspectiegebieden. Door deze opsplitsing worden er ‘gemeenschappelijke delen’ gecreëerd ook al is er geen sprake van mede-eigendom.

Het is verplicht om vanaf 1 mei 2025 bij overdracht een asbestattest van de gemeenschappelijk gebruikte delen te hebben. Is er vóór die datum al een asbestattest beschikbaar, dan moet dit bij een overdracht aan de kandidaat verwerver worden overhandigd. Tegen 2032 moet elke eigenaar beschikken over een asbestattest van de gemeenschappelijk gebruikte delen indien van toepassing. 

Voorbeeld van gemeenschappelijke delen bij één eigenaar: bij facultatieve splitsing van een inspectiegebied met meerdere kantooreenheden in eigendom van één eigenaar: door de afwezigheid van wooneenheden kan de eigenaar ervoor kiezen om een attest op te stellen voor het geheel van de TCR of ervoor kiezen om het inspectiegebied op te splitsen per kantooreenheid. Een opsplitsing komt er meestal met het oog op een toekomstige verkoop of om een afzonderlijk asbestattest te kunnen overhandigen aan de verschillende huurders. Door de splitsing in meerdere inspectiegebieden is de eigenaar verplicht om te beschikken over een apart attest voor de gemeenschappelijk gebruikte delen in deze TCR (vanaf 1 mei 2025 bij overdracht).

Team asbestafbouw