Asbestinventaris
Wat is een asbestinventaris?
Voor elk materiaal of gebouwonderdeel waar asbest in zit, geeft de asbestinventaris advies om het asbest veilig te beheren of te verwijderen.
Twee soorten inventarissen
Er zijn twee soorten asbestinventarissen: een destructieve en een niet-destructieve asbestinventaris.Een destructieve asbestinventaris wordt opgesteld voor er onderhouds- of renovatiewerken gebeuren in een gebouw of voor het gesloopt wordt. Het beschrijft alle asbestmaterialen die in het gebouw aanwezig zijn:
- zowel rechtstreeks waarneembare materialen;
- als ingesloten materialen die tijdens de werken of het slopen bloot komen te liggen.
Een niet-destructieve asbestinventaris of visuele inventaris beschrijft enkel de rechtstreeks waarneembare asbestbronnen die een risico kunnen vormen bij het dagelijkse gebruik van het gebouw. Tijdens de inspectie worden nooit wanden of vloeren beschadigd om ingesloten asbest op te sporen. Bij het opstellen van een destructieve asbestinventaris gebeurt dat wel.
Toch zijn ook voor een niet-destructieve inventaris soms kleine beschadigingen van verdachte materialen nodig. Vaak kan alleen een laboanalyse met zekerheid bepalen of het materiaal asbesthoudend is of niet. Voor de staalname moet dan een stukje van het materiaal verwijderd worden.
Wat is een asbestattest?
BELANGRIJK
Wanneer wordt een asbestinventaris opgemaakt?
Federale arbeidswetgeving
- scholen
- crèches
- gemeentegebouwen.
Voor deze inventarissen mag geen intact materiaal beschadigd worden voor een staalname.
Blijkt uit de inventaris dat er asbest in het gebouw aanwezig is? Dan moet de werkgever een beheerprogramma opmaken dat hij samen met de asbestinventaris jaarlijks moet (laten) actualiseren.
OPGELET
- Werkgevers die hun werknemers renovatie- of sloopwerken laten uitvoeren bij particulieren of derden, zijn verplicht om vooraf een destructieve a sbestinventaris te (laten) opmaken voor de werkzone. Zo kunnen de asbestmaterialen op voorhand veilig en correct weggenomen worden.
- Zodra diverse wooneenheden met meer dan één eigenaar onder een dak vallen, geldt de wet op mede-eigendom. In dat geval wordt er een vereniging van mede-eigenaars (VME) opgericht die als rechtspersoon een algemene vergadering en een syndicus heeft. Werkt die syndicus, of ander personeel, in loondienst voor de VME? Dan moet de VME als werkgever een asbestinventaris hebben voor het gebouw.
Vlaamse milieuwetgeving – alle gebouwen
Tegen 2032 is iedere gebouweigenaar verplicht om een asbestattest te bezitten.
Die verplichting vloeit voort uit het actieplan Asbestafbouw van de Vlaamse Regering. Een gecertificeerde asbestdeskundige inventarisatie zal de asbestinventaris opstellen en registreren in een centrale databank van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM). Zelf zult u het attest kunnen raadplegen via de woningpas.
Kom alles te weten over het asbestattest
Vlaamse milieuwetgeving – sloop
- een infrastructuurwerk (> 250 m³);
- een residentieel gebouw (> 5.000 m³);
- een niet-residentieel gebouw (> 1.000 m³)?
Dat sloopopvolgingsplan bevat:
- een destructieve asbestinventaris;
- een inventaris van alle andere afvalstoffen die zullen vrijkomen bij de sloop;
- alle aandachtspunten en technische details rond de aanpak van selectieve sloop- en afbraakwerken.
Vrijwillig
Overweeg dan om meteen een inventaris voor een asbestattest te laten opstellen. Tegen 2032 moet iedere gebouweigenaar van een woning of een gebouw gebouwd voor 2001 over een asbestattest beschikken. De standaard geldigheidsduur van een asbestattest is 10 jaar. Deze termijn wordt ingekort als er materialen met een hoog risico aanwezig zijn.
Maak voor het opstellen van een asbestinventaris op vrijwillige basis duidelijke afspraken met het asbestlabo of de asbestdeskundige :
- Wenst u een asbestattest?
- Wil u enkel weten of het materiaal asbest bevat? Of wil u ook weten hoe u het materiaal veilig kan beheren?
- Wil u enkel informatie over de rechtstreeks waarneembare materialen (niet-destructieve inventaris) of ook over de materialen die afgeschermd zijn (destructieve inventaris)?
- Mag voor het nemen van stalen een stukje materiaal weggenomen worden? Op welke plaatsen mag dit en waar niet?
Wie maakt de asbestinventaris op?
Federale arbeidswetgeving
Vlaamse milieuwetgeving – asbestinventarisattest bij verkoop
Om asbestinventarisattest, of kortweg een asbestattest te bekomen, schakelt u een gecertificeerd asbestdeskundige inventarisatie in. De asbestdeskundige stelt de asbestinventaris op via een wettelijk vastgelege inspectieprocedure. Om gecertificeerd te worden moet de deskundige aan verschillende vereisten voldoen. Zo zorgen we ervoor dat de kwaliteit van het asbestattest hoog ligt.
Hoe word ik asbestdeskundige?
Door de OVAM erkende gespecialiseerde certificatie–instellingen asbest zullen de certificaten uitreiken en de deskundigen opvolgen.
Vlaamse milieuwetgeving – sloopopvolgingsplan
Hoe wordt een asbestinventaris opgemaakt?
Een asbestinventaris wordt altijd opgemaakt na een inspectie. Zo’n inspectie verloopt als volgt:
- Op voorhand wordt alle technische informatie verzameld over de plannen, de opbouw en de historiek van het gebouw.
- Een deskundige inspecteert ter plaatse het volledige gebouw(deel).
De oplijsting van asbestmaterialen gebeurt op basis van voorkennis, expertise, observaties, staalnames en labo-analyses. Alle informatie wordt uiteindelijk gebundeld in een verslag dat naargelang de wetgeving de vorm heeft van een asbestinventaris (werkgevers), een sloopopvolgingsplan of een asbestattest.
Meer info over de asbestinventarisatie voor een asbestattest.
Ook interessant voor u
Team asbestafbouw
- Adres
- Stationsstraat 110
2800 Mechelen
Route en bereikbaarheid