Ondersteuning en subsidies bij asbestverwijdering

Ondersteuning voor scholen

Vlaamse scholen kunnen hun asbestinventaris gratis laten actualiseren. Ook voor het verwijderen van asbest biedt de OVAM vergaande financiële ondersteuning.


Op 20 juli 2018 keurde de Vlaamse Regering het actieplan Asbestafbouw goed. Het plan moet Vlaanderen uiterlijk tegen 2040 asbestveilig maken. Vlaanderen telt immers nog relatief veel oude gebouwen die asbestmaterialen bevatten. Heeft uw school onderwijsgebouwen van vóór 2001 en wilt u deze asbestveilig maken? De OVAM biedt ondersteuning op verschillende manieren: de gratis opmaak van een asbestattest, expertisebegeleiding door een asbestdeskundige, bijstand bij een asbestincident en een tussenkomst voor asbestverwijderingen.  
 

Beroep doen op de ondersteuning?
  • De ondersteuning door asbestdeskundigen voor de opmaak van een asbestattest en expertisebegeleiding kan u doorlopend aanvragen. Wegens groot succes is er een wachttijd van enkele maanden. We vragen u hiermee rekening te houden bij het indienen van uw aanvraag. 
  • De oproep voor ondersteuning voor asbestverwijdering is intussen afgelopen. 
  • Schrijf u in op de nieuwsbrief van OVAM om op de hoogte te blijven van nieuwe oproepen in de toekomst.  

Wie komt in aanmerking?

​​​​​​​Het sectorprotocol heeft als doel scholen te ondersteunen bij het asbestveilig maken  van hun gebouwen tegen uiterlijk 2040. Vlaamse onderwijsinstellingen, internaten en CLB’s uit de vrije en officiële sector van het niet-hoger gesubsidieerd onderwijs, die voldoen aan de geldende rationalisatie- en programmatienormen met gebouwen gelegen op het grondgebied van het Vlaamse gewest komen in aanmerking.
Het gebouw waarvoor er ondersteuning wordt aangevraagd moet gebruikt worden voor onderwijsverstrekking door een school, CLB of internaat.
 

Voor welke ondersteuning?

Asbestattest

​​​​​​​Eerst bekijken we of de asbestinventaris van de gebouwen aan actualisatie toe is. Als dit zo is kan u via de OVAM de asbestinventaris éénmalig gratis laten actualiseren.  

Nadat een asbestdeskundige de gebouwen heeft onderzocht krijgt u de geactualiseerde asbestinventaris, onder de vorm van een asbestattest. Met het asbestattest kunt u verder aan de slag: welke asbestmaterialen moeten wanneer verwijderd worden en met welke methode, welke asbestmaterialen leveren mits correct beheer geen gevaar op?​​​​​​​​​​​
Asbestattest. Hoe aanvragen?

U heeft volgende documenten en informatie nodig voor de aanvraag:

  • De meest recente asbestinventaris van de te inventariseren gebouwen
  • De plannen van alle te inventariseren gebouwen
  • De oppervlakte van de te inventariseren gebouwen
  • Het bouwjaar van het oudste gebouw
  • Gegevens van de contactpersoon. De contactpersoon moet de opleiding hiervoor gevolgd hebben.  

De wachttijd voor het verkrijgen van een asbestattest is enkele maanden. We vragen u hiermee rekening te houden bij het indienen van uw aanvraag. 

Dien hier uw aanvraag in. 


Hoe verloopt het verder?

  • ​​​​​We controleren uw aanvraag op volledigheid en ontvankelijkheid en brengen u op de hoogte.
  • Als uw aanvraag goedgekeurd is geeft de OVAM de opdracht om een asbestattest op te maken, samen met de gegevens van uw aanvraag, door aan een asbestdeskundige. 
  • De asbestdeskundige neemt contact met u op voor het maken van een afspraak om het asbestattest op te maken. De asbestdeskundige zal u vragen om het opdrachtformulier in te vullen.
  • De asbestdeskundige voert ter plaatse een inspectie van de gebouwen uit.
  • We bezorgen u het asbestattest.

Asbestverwijdering

De OVAM voorziet een tussenkomst van 50% voor maatregelen om een asbestveilige toestand te bekomen.

Voor het verwijderen van asbestmaterialen in een hermetische zone, en waarvoor er géén heraanleg nodig is kan u beroep doen op een aannemer waarmee de OVAM een raamcontract heeft afgesloten. Voor het verwijderen van andere asbestmaterialen moet u zelf een aannemer aanstellen.
De oproep die liep van 7 oktober tot 15 november, is intussen afgelopen.   
Asbestmaterialen verwijderen met raamcontract: hoe aanvragen?

U heeft volgende documenten en informatie nodig voor de aanvraag:

  • Het meest recente asbestattest van de gebouwen waar er werken zullen gebeuren
  • De plannen van de gebouwen waar er werken zullen gebeuren
  • De oppervlakte van de gebouwen waar er werken in gebeuren
  • Het bouwjaar van het oudste gebouw waar er werken in gebeuren
  • Ramingsbedrag van de asbestverwijderingswerken exclusief BTW
  • Gewenste startdatum en einddatum of gewenste periode van de werken
  • Lijst van de fiches van de te verwijderen asbestmaterialen zoals opgenomen in het asbestattest 
  • Raming van de te verwijderen asbestmaterialen

 


Hoe verloopt het verder?

  • We controleren uw aanvraag op volledigheid en ontvankelijkheid
  • Na het afsluiten van de oproep laten we u weten of u in aanmerking komt en of er voldoende budget beschikbaar is om uw aanvraag goed te keuren
  • Als uw aanvraag goedgekeurd is geeft de OVAM de opdracht om een offerte op te maken, samen met de gegevens van uw aanvraag, door aan een aannemer waarmee de OVAM een raamcontract afgesloten heeft
  • De aannemer neemt contact met u op voor het maken van een afspraak om een offerte op te maken
  • We bezorgen u de offerte, samen met de voorwaarden van het voorstel
  • U laat ons binnen de 6 weken weten of u de werken zal laten uitvoeren
  • Als u de werken zal laten uitvoeren bezorgt u ons volgende documenten:
    • ondertekend document deelfacturatie en aanstelling leidend ambtenaar deelopdracht;
    • ondertekende offerte
  • We geven de aannemer de opdracht om met u contact op te nemen voor het bepalen van de uitvoeringsdatum
  • De werken worden uitgevoerd
  • De OVAM beoordeelt de vorderingsstaat van de aannemer. Na goedkeuring van de vorderingsstaat ontvangt u een factuur voor het niet-gesubsidieerde deel van de werken. De OVAM betaalt het gesubsidieerde deel van de werken rechtstreeks aan de aannemer

 

Asbest verwijderen met een eigen aannemer: hoe aanvragen?

U heeft volgende documenten en informatie nodig voor de aanvraag:

  • Het meest recente asbestattest van de gebouwen waar er werken zullen gebeuren
  • De plannen van de gebouwen waar er werken zullen gebeuren
  • De oppervlakte van de gebouwen waar er werken in gebeuren
  • Het bouwjaar van het oudste gebouw waar er werken in gebeuren
  • Offertebedrag van de asbestverwijderingswerken exclusief BTW. Dit moet de kost zijn van de te verwijderen asbestmaterialen die niet-asbestveilig zijn
  • De ingeschatte startdatum en einddatum of periode van de werken
  • Offerte van de te verwijderen asbestmaterialen. Op de offerte moet de prijs van de verwijdering van de niet-asbestveilige materialen apart vermeld zijn
  • Lijst van de fiches van de te verwijderen asbestmaterialen zoals opgenomen in het asbestattest
  • De bankgegevens voor de uitbetaling van de ondersteuning

 


Hoe verloopt het verder?

  • We controleren uw aanvraag op volledigheid en ontvankelijkheid 
  • Na het afsluiten van de oproep laten we u weten of u in aanmerking komt en of er voldoende budget beschikbaar is om uw aanvraag goed te keuren 
  • Als dit in orde is ontvangt u een steunbelofte 
  • Na ontvangst van de steunbelofte kunnen de werken starten 
  • Ten laatste 14 kalenderdagen voor de start van de werken bezorgt u aan asbestscholen@ovam.be: de (aanvullende) destructieve asbestinventaris, werfmelding en werkplan. Alsook de start- en einddatum van de werken.  
  • Ten laatste 2 maanden nadat u de factuur van de asbestverwijderingswerken ontvangt en uiterlijk 6 maanden na het beëindigen van de asbestverwijderingswerken bezorgt u aan asbestscholen@ovam.be de factuur en de vorderingsstaat (of -staten) waaruit eenduidig de kost voor de uitvoering van de asbestverwijderingswerken af te leiden is. Daarnaast bezorgt u informatie over de nieuwe toestand van de gebouwen; indien asbestveilig geworden: het referentienummer van het geactualiseerde asbestattest en indien nog niet-asbestveilig: een update van de samenvattende tabel
  • Het steunbedrag wordt overgemaakt naar de school

Expertisebegeleiding

De OVAM voorziet een gratis expertisebegeleiding door een asbestdeskundige. De expertisebegeleiding houdt in dat een asbestdeskundige inventarisatie op basis van een verfijnde asbestinventaris of asbestattest een advies geeft in functie van een meerjaren investeringsplan van de school om een asbestveilige toestand te bekomen en/of een prijscalculatie (raming) maakt hiervoor en/of advies geeft in functie van een geïntegreerde aanpak asbestverwijdering en energiemaatregel.
Expertisebegeleiding. Hoe aanvragen?

U heeft volgende documenten en informatie nodig voor de aanvraag:

  • De meest recente asbestinventaris of asbestattest van de gebouwen waarvoor u advies wil
  • De plannen van alle gebouwen waarvoor u advies wil
  • De oppervlakte van de gebouwen waarvoor u advies wil
  • Het bouwjaar van het oudste gebouw
  • Vragen voor de expert
  • Documenten voor de expert

De wachttijd voor het verkrijgen van een expertisebegeleiding is enkele maanden. We vragen u hiermee rekening te houden bij het indienen van uw aanvraag. 

Dien hier uw aanvraag in. 


Hoe verloopt het verder?

  • We controleren uw aanvraag op volledigheid en ontvankelijkheid en brengen u op de hoogte
  • Als uw aanvraag goedgekeurd is geeft de OVAM de opdracht voor de expertisebegeleiding, samen met de gegevens van uw aanvraag, door aan een asbestdeskundige
  • De asbestdeskundige neemt contact met u op voor het maken van een afspraak voor de expertisebegeleiding
  • De expertisebegeleiding wordt uitgevoerd
  • We bezorgen u een kort verslag van de expertisebegeleiding

Bijstand bij een asbestincident

Gebeurt er ondanks alle goede zorgen toch een asbestincident in één van uw onderwijsgebouwen? Meld dit dan via mail aan asbestscholen@ovam.be. Via de OVAM kan er snel een asbestdeskundige aangesteld worden om u hierin bij te staan. Deze adviesverlening is erop gericht om u snel een objectief advies of second opinion te geven om de noodzakelijke vervolgstappen en keuzes te kunnen bepalen. Deze bijstand omvat zelf geen onderzoek (contaminatie) of saneringsbegeleiding.
Bijstand asbestincident. Hoe aanvragen?

U heeft volgende documenten en informatie nodig voor de aanvraag:

  • De meest recente asbestinventaris van de te inventariseren gebouwen
  • De plannen van de gebouwen waar het asbestincident zich voordeed
  • De oppervlakte van de ruimtes of zone waar het asbestincident zich voordeed
  • Het bouwjaar van het oudste gebouw
  • Info over het incident, vragen voor de expert
  • Documenten voor de expert

Dien hier uw aanvraag in.


Hoe verloopt het verder?

  • We controleren uw aanvraag op volledigheid en ontvankelijkheid en brengen u op de hoogte
  • Als uw aanvraag goedgekeurd is geeft de OVAM de opdracht voor begeleiding bij het asbestincident, samen met de gegevens van uw aanvraag door aan een asbestdeskundige
  • De asbestdeskundige neemt contact met u op voor het maken van een afspraak voor de begeleiding
  • De asbestdeskundige voert ter plaatse een inspectie uit en geeft advies over hoe u het asbestincident moet (laten) verhelpen
  • U brengt ons aan het einde van de bijstand op de hoogte van de reeds genomen acties en de eventuele vervolgstappen die nodig zijn voor een goede afhandeling van het incident. Nadat het incident opgelost werd brengt u ons op de hoogte.

Opleiding "eenvoudige handelingen" voor personeel van scholen

De OVAM biedt ook een gratis opleiding 'eenvoudige handelingen' aan voor technisch onderhoudspersoneel van scholen. Na deze opleiding hebben de deelnemers een basiskennis over asbest, de verschillende toepassingen ervan en mogen ze ook asbest verwijderen met de techniek 'eenvoudige handelingen'.
Nieuwe opleidingen worden gepland in het voorjaar van 2025 en gaan door op verschillende locaties in Vlaanderen. De gebouwen zijn bereikbaar met het openbaar vervoer.  

Bijkomende informatie wordt later hier geplaatst. 
 

Nieuwe manier van aanmelden vanaf 2025
De OVAM start in het voorjaar van 2025 met een nieuwe databank voor de ondersteuning van scholen bij het asbestveilig maken van hun onderwijsgebouwen. Hier hoort ook een nieuwe manier van aanmelden bij, via Gebruikersbeheer Vlaanderen. Gebruikersbeheer Vlaanderen is een toepassing van de Vlaamse overheid waarmee u toegangsrechten kunt beheren. Voordat u een aanvraag kunt indienen, moet de Hoofd Lokale Beheerder/Hoofdtoegangsbeheerder u de juiste rol toekennen. In deze handleiding kunt u de stappen volgen.

Voor aanvragen vanaf 2025 zal de nieuwe manier van aanmelden verplicht zijn. Zorg er dus voor dat u tijdig de juiste rol toegekend krijgt.

Meer info

Downloads

Team asbestafbouw